Kocka je bačena!
Nedavno nas je posjetio prodajni predstavnik Profil Kletta te našu postojeću razrednu zbirku didaktičkih materijala i igara obogatio jednom novinom: dobili smo Didaktičku kocku. I to ne jednu, već tri! Vrijedni patuljci iz radionice Profil Kletta zajedno s kockom odlično su osmislili i čitav niz metodičkih aktivnosti te su nam poslali i njih.
Riječ je o kocki duljine brida 15 cm koja je presvučena tkaninom (procjena: prilično nepoderivom), svaka strana je u drugoj boji te ima jedan plastični džep. U taj džep potrebno je uložiti karticu (ili više njih) te nakon proučenih uputa zaigrati odabranu igru/aktivnost i razigrati nastavu. Osobno sam zagovornik učenja kroz igru pa mi je ova didaktička kocka zaokupila pozornost.
Prema dobivenim uputama didaktičku kocku učiteljice/učitelji mogu koristiti u nastavi Hrvatskog jezika za aktivnosti govorenja, slušanja, čitanja i pisanja. Kao primjer navedeno je povezivanje riječi sa slika u rečenice, osmišljavanje razgovora među likovima na sličicama, imenovanje predmeta na sličici te rastavljanje riječi na slogove, o zadanoj sličici može se napisati rečenica, postaviti pitanje… Osim slikovnih kartica za hrvatski jezik postoje i kartice s pojmovima, pitanjima, upitnim riječima. (Čemu te priča poučila? Smisli drukčiji završetak priče. Smisli pet pitanja o priči. Izaberi jedan lik iz priče. Pripremi i uprizori telefonski razgovor s njim.) Kartice se mogu koristiti na nastavi književnosti, lektire ili u nekakvim drugim prilikama. Ove i slične igrolike aktivnosti predviđa se raditi u paru, skupinama ili samostalno, a učenicima omogućuju učenje jezičnih sadržaja i razvoj jezično-komunikacijske kompetencije.
Didaktička kocka ima i kartice za matematiku. Njima su obuhvaćene teme sukladno nastavnom planu i programu, npr. za 2.razred: zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje u skupu brojeva do 100, računanje s kunama i lipama te računanje dana, tjedana i mjeseci po kalendaru. (Koliko dana ukupno imaju veljača, travanj i rujan?) Kartice za matematiku osmišljene su kao matematičke priče koje pored jednostavnih zadataka u kojima se razvijaju osnovne matematičke kompetencije potiču i razvoj logičkog mišljenja, zaključivanja, argumentiranja, a potiču i prikazivanje zadataka i rješavanje matematičkih problema crtežom.
Na karticama za prirodu i društvo nalaze se zadatci koji nadopunjuju nastavne sadržaje redovne nastave. Didaktičku kocku prije nastave popunimo karticama koje su povezane s nastavnim sadržajima koje obrađujemo. Možemo ih koristiti u svakoj etapi sata, za samostalni rad, u paru ili u skupini, a zadatci na njima potiču kreativnost te povezuju sadržaje nastave prirode i društva s ostalim predmetima i iskustvom učenika. Onaj dio koji je oduševio moje učenike bile su kartice sa zadatcima „Odmori se od sjedenja“. Još od prvih dana dolaska u školu u 1. razredu ove su aktivnosti dio svakog nastavnog sata, a ne samo prirode i društva. Rekreativna stanka za cijeli razred kod nas je must have, a oduševljenje je sada još veće kad odabrani učenik baca kocku, čita zadatak s kartice, zatim svima pokazuje vježbu, a nakon toga je ostatak razreda ponavlja. Radost i samopouzdanje učenika uz blagu nestrpljivost uz didaktičku kocku svaki sat zagrijavaju atmosferu.
Didaktička kocka ima i kartice za glazbenu kulturu. Pogodne su za sve dijelove nastavnog sata jer pomoću njih učenik ponavlja, određuje, opisuje, analizira i primjenjuje naučeno. Kartice su oblikovane tematski po područjima: pjevanje, sviranje tjeloglazbom (ili Orffovim glazbalima), slušanje, pokret/ples, stvaranje. Svaka kartica osim teksta sadrži i sličicu te tako učenicima olakšava rješavanje zadatka. (Imenuj glazbalo i opiši njegov zvuk. Odsviraj glazbalom sa slike svoju omiljenu brojalicu. Opiši glazbeni pojam DIRIGENT. Izvedi svoju omiljenu pjesmicu sve brže.)
Kako sam bila oduševljena kockom željela sam je odmah uvesti u nastavu. Zato sam za početak osmislila nekoliko osobnih kartica za Matematiku i Hrvatski jezik. (Glavni i redni brojevi do 100; Jesne i niječne rečenice; Izjavne, upitne i usklične rečenice). Moje matematičke kartice koristili smo prilikom ponavljanja nastavnih sadržaja prije pisane provjere, dok nam one o rečenicama dobro posluže svaki sat za preoblikovanje raznih zadanih rečenica upotrebom niječnica ili upitne rječce li. Kad su se učenici upoznali s korištenjem didaktičke kocke na zadatcima koje sam osmislila prema njihovim dotadašnjim navikama i predznanjem, počeli smo koristiti metodičke aktivnosti predložene uz didaktičku kocku.
Učenici su oduševljeni svim aktivnostima vezanim uz didaktičku kocku. S obzirom da sam zadatke prilagodila svojim učenicima i sadržajima koje trenutno radim kocka je stalno u pokretu. Bitno je da se baca. Od kartica izdavačke kuće Profil Klett za sada su nam najzanimljivije one za glazbenu kulturu, kartice s aktivnostima za rekreativnu stanku te kartice s rebusima.
Dan po dan i ostale će doći na red. Samo polako. Bitno je da je kocka bačena!