Učitelj razredne nastave Bojan Iličić svoju radnu svakodnevicu provodi u kombiniranom razrednom odjelu prvog i drugog razreda u područnoj školi Greda, Sisak. S nama je podijelio kako vidi svoj bogati učiteljski poziv i kako je izgledao njegov rad na daljinu.
Učitelj je za mene poziv koji omogućuje mnogo različitih aktivnosti i otvara vrata za razne angažmane. Mnogi učitelji tako rade i ostvaruju se autorski, volonterski, suradnički itd. Moj je učiteljski put u ovome trenutku obogaćen učiteljskim radom u razredu, suautorskim radom na jedinicama digitalnih obrazovnih sadržaja udžbenika Trag u priči 3, sudjelovanjem u radnoj skupini razredne nastave Škole za život. Dugogodišnji sam član i volonter Društva Naša djeca u Sisku i Kutini te Crvenog križa Sisak. Učiteljski mi je poziv omogućio i uspješnu suradnju s Centrom za mirovne studije i Romskim nacionalnim vijećem u vezi sa školovanjem učenika nacionalnih manjina. S Nacionalnom zakladom za razvoj civilnog društva sudjelujem u provedbi projekta Nije :): smiješno koji se bavi osvještavanjem i sprječavanjem govora mržnje. Ipak, uz ovoliko iskustva i aktivnosti, nastava na daljinu pokazala se kao novi pravi izazov koji sam objeručke prihvatio.
Nastava na daljinu uvelike se razlikuje od redovne nastave. Kada sam promišljao kako organizirati digitalnu nastavu, vodio sam se mišlju da bi učenicima nastavni materijal trebao biti dostupan na tri klika. Zato sam se otpočetka u svojemu radu koristio IZZI digitalnim obrazovnim sadržajima izdavačke kuće Profil Klett, kojima sam i autorski doprinio. Uz te pripremljene sadržaje, u nastavi na daljinu koristio sam se i svim dosadašnjim stečenim znanjima o digitalnim alatima. eTwinning projekt Webučionica pomogao mi je da proširim svoja digitalna znanja i odaberem najbolje digitalne alate.
Kao učitelj koji voli učiti, usavršavati se i stvarati nove projekte, započeo sam s izradom Google stranice Kreativno učenje u razrednoj nastavi. Ona je produžetak mojega rada na istoimenoj Facebook grupi koju vodim za učitelje, učenike i roditelje te prikazujem primjere dobre prakse i potičem na učenje kroz igru. Mrežna stranica omogućila nam je da svi nastavni materijali budu na jednome mjestu, a stranica je prilagođena učenicima izgledom i funkcijama. Videouputama sam omogućio roditeljima i učenicima da svladaju služenje našom razrednom mrežnom stranicom koja nam je postala ključno mjesto za sve informacije. Nešto poput naše nove učionice u kojoj svi učenici i roditelji mogu doznati sve što im je potrebno.
Digitalni alat Wakelet okosnica je mojega rada na daljinu. Omogućuje mi da napravim kolekciju za svaki nastavni dan, a unutar kolekcije formiram nastavu. Wakelet mi pruža mogućnost da unosim tekst nastavnog predmeta, ugrađujem poveznice videozapisa, digitalnih igara i prezentacija. Moguće je ugraditi pdf dokument i materijale s Google diska. To mi omogućuje raznovrsnost nastave. Učenici su s oduševljenjem prihvatili videopriču ponedjeljkom i kazališni petak.
Učenici uživaju učiti kroz igru. Digitalni alat Wordwall omogućio mi je laku izradu digitalnih igara, koje su učenici s radošću prihvatili. Uz digitalne igre učenici svladavaju i ponavljaju nastavni sadržaj svih predmeta. Čudnovati kotač, anagrami, memory kartice, spajalice, premetaljke i kvizovi samo su neki od zadataka u kojima učenici uživaju.
Digitalnim alatom Genially koristim se za izradu interaktivnih prezentacija. Dizajnom privlačan učenicima, omogućava mi da unutar prezentacije za obradu nastavnoga sadržaja postavim zadatke, fotografije i poveznice. Mnoge pozadine vezane tematikom nastave i skriveni koraci koje učenici moraju prijeći kako bi došli do rješenja zadržali su njihovu pozornost na obradi nastavnoga sadržaja. Igrifikacija nastave iznimno je laka u ovom alatu. Izrada digitalnih knjiga s mogućnošću naracije pridonijela je učenju čitanja i izražavanja kod učenika.
Zoom sastanci koje održavamo tri puta tjedno omogućuju nam da se bavimo problematikom nastave. Učenici izražavaju svoje mišljenje i ističu sadržaj koji im nije jasan. Meni kao učitelju ovaj način nastave olakšava obradu sadržaja, pomaganje učenicima u razumijevanju novoga sadržaja i učenju. Prvi i drugi razred posebno su ranjiva skupina i nedostaje im druženje i prijatelji. Dva puta tjedno organizirao sam Zoom sastanke na kojima bi se oni družili, dijelili svoje doživljaje i promjene u njihovu životu. To ih čini posebno sretnima te omogućuje da nastavni proces preko aplikacije Zoom teče glatko.
Mobilna aplikacija Flipgrid bila je ključna u praćenju učenika. Učenici su svoje videozapise čitanja, pjevanja, vježbanja i kreativnoga rada snimali i prikazivali u posebno stvorenim grupama za pojedinu aktivnost. Kako se učenici vole koristiti mobitelima, Flipgrid im je pomogao da se izraze, nasmiju, pobijede strah od javnoga nastupa i prikažu sebe u najboljem svjetlu. Za sve je potreban samo jedan kod i učenici mogu nastupati, izvoditi igrokaze i izražavati se na kreativan način. Svi videozapisi dostupni su samo meni, što me je i potaknulo na korištenje tom aplikacijom.
Dodatni digitalni alati kojima se koristim u nastavi su Thinglink, Educandy, Pinterest, Padlet, Canva, Crome music lab, Wordart, Jigsaw puzzles, QR Code, Book Creator i Google alati.
Sav digitalni sadržaj koji sam izradio formirao bih u Wakeletu te uz pomoć embed koda ugradio u Google stranicu. Na mrežnoj stranici napravljeni su razredi, unutar razreda tjedan rada, a unutar tjedna nastavni dani. Kada učenik klikne na odgovarajući dan i nadnevak, otvaraju mu se nastavni sati i upute prema kojima će uspješno odraditi nastavu.
Sada kad smo se vratili u školu, naša se svakodnevica vraća u normalu. Učenici uživaju u školskim klupama, međusobnoj komunikaciji, učenju i smijehu. Provjeravamo i utvrđujemo naučeno putem projektne nastave, umnih mapa i kreativnog izražavanja. Nastava na daljinu pokazala je koliko su učitelji važni i nezamjenjivi. U nastavi ću uzeti najbolje iz oba svijeta i ponuditi učenicima najbolje iskustvo.