Što je digitalna inteligencija i zašto je postala presudna u svakodnevnom životu? Koje su najvažnije digitalne vještine kojima moramo poučiti djecu kako bi uspješno funkcionirala u svijetu budućnosti?
Prema istraživanjima, posljednjih je desetak godina posebno ubrzana brzina i količina razmjene informacija, a društvene i ekonomske posljedice toga su višestruke. Stručnjaci predviđaju da će se unutar sljedećih 10 godina čak više od 90 posto svjetske populacije umrežiti putem interneta. Mogućnosti umrežavanja i globalne povezanosti su ogromne. No, svi ti trendovi u tehnologiji ipak stvaraju veliku nesigurnost u predviđanju kako ćemo komunicirati u budućnosti, a naša djeca će biti pravi pokusni kunići tih novih načina komunikacije.
U posljednja dva desetljeća djeca koriste digitalne tehnologije u sve mlađoj dobi i u sve dužim vremenskim periodima u danu. Najnovija istraživanja pokazuju da današnja djeca provedu više od sedam sati dnevno ispred ekrana – od televizije i kompjutera do mobilnih telefona i raznih digitalnih naprava. Taj vremenski period je veći od vremena koje djeca provedu s roditeljima, pa čak i od vremena provedenog u školi. S obzirom na količinu i vrstu posljedica, takvo provođenje vremena ima veliki utjecaj na psihičko i fizičko zdravlje djece. Stoga upravo o vrstama digitalnog sadržaja kojega konzumiraju, o tome koga upoznaju online te koliko vremena provedu uz kompjuterske sprave, uvelike ovisi smjer u kojem će se naša djeca razvijati.
Digitalni je svijet veliko prostranstvo za učenje i zabavu i skriva nevjerojatne mogućnosti. No, u tom svijetu djeca su također izložena i mnogim rizicima, od nasilja na internetu, ovisnosti o tehnologijama, izloženosti neprimjerenim i nasilnim sadržajima, opasnosti od radikalizacije, prevarama i krađama identiteta i podataka. U tim su se slučajevima internetska pravila i načini vođenja internetskih stranica pokazala nedovoljnima, nejasnima i neuspješnima.
Osim rizika, drugi je veliki problem u digitalnom svijetu sve veća razlika između načina na koji tehnologiju koriste djeca i odrasli. Zbog ove razlike i razilaženja, roditeljima i nastavnicima je teško u potpunosti razumjeti rizike i opasnosti za djecu na internetu. Stoga je ponekad odraslima i teško poučiti djecu kako se na siguran i odgovoran način koristiti digitalnim tehnologijama. Zbog svega navedenoga važno je postaviti pitanje kako mi, kao roditelji i nastavnici, možemo pripremiti našu djecu za digitalno doba? Jedan od najvažnijih odgovora leži u razvijanju digitalne inteligencije.
Digitalna inteligencija ili skraćeno DQ predstavlja niz društvenih, emocionalnih i kognitivnih vještina koje omogućavaju osobi da se suoči s izazovima i potencijalnim opasnostima digitalnog svijeta. Ove se vještine mogu podijeliti na 8 velikih područja – vještina:
Digitalni identitet – način kako postaviti i kreirati osobni identitet i vlastitu reputaciju u digitalnom svijetu
Digitalna upotreba – razvijanje vještine korištenja digitalnih uređaja i uspostavljanje ravnoteže između vremena provedenog online i sudjelovanja u stvarnom životu
Digitalno osiguranje – sposobnost detektiranja digitalnih/internetskih opasnosti i korištenje alata za vlastitu obranu i zaštitu podataka
Digitalno sigurnost – vještina osvještavanja i upravljanja rizičnim ponašanjima i opasnim sadržajima te načini zaštite
Digitalna emocionalna inteligencija – vještina empatije i vještina načina izgradnje dobrih online odnosa
Digitalna komunikacija – sposobnost komunikacije i suradnje s drugima u zajedničkoj upotrebi digitalnih tehnologija i medija
Digitalna pismenost – vještina pronalaženja internetskih sadržaja, njihove procjene i upotrebe te kreiranja, kao i načini podijele tog sadržaja s drugima
Digitalna prava – sposobnost razumijevanja i očuvanja osobnih prava, uključujući prava na privatnost, intelektualno vlasništvo, slobodu govora i zaštitu od govora mržnje.
Imajući u vidu koliko je nužno razviti ove digitalne vještine uopće za funkcioniranje u današnjem (poslovnom) svijetu, iznimno je važno da ih kod djece razvijemo u duhu međusobnog poštovanja, empatije i razboritosti. Sve ove vještine omogućavaju mudru i odgovorno upotrebu tehnologije – nešto što će u budućnosti postati sve važnije. Na taj način, razvijajući digitalnu inteligenciju koja ima svoje uporište u humanim vrijednostima, pomoći ćemo djeci da na pravi način mogu vladati tehnologijom umjesto da tehnologija ovlada njima.