Čitanje s razumijevanjem – 6 osnovnih strategija | Profil Klett

10. listopad 2016.

Čitanje s razumijevanjem – 6 osnovnih strategija

Autor: Ivona Ivanišević

Dobra vještina čitanja osnovni je preduvjet za svako učenje i usvajanje znanja iz svih područja i školskih predmeta. Koji su glavni preduvjeti za razvijanje uspješnog čitanja kod djece? Što olakšava razumijevanje pisanog teksta i kako možemo pomoći djeci pri usvajanju vještine čitanja? 

Svi znamo da je uspješno usvojena vještina čitanja nužan preduvjet za svako učenje i usvajanje znanja iz svih područja i školskih predmeta. Dobro je poznato da su glavni i osnovni preduvjeti za uspješno čitanje uredan jezično-govorni razvoj, sposobnost pamćenja i koncentracije te sposobnost auditivne i vizualne percepcije. Upravo se te sposobnosti počinju razvijati još u predškolskom uzrastu jer je čitanje vrlo kompleksna vještina koja zahtijeva usklađivanje raznih kognitivnih procesa.

Razumijevanje pisanog teksta

S obzirom da je cilj čitanja razumijevanje pisanog teksta, iznimno je važno razvijati te primarne sposobnosti kod djece kako bi učenje čitanja i pisanja bilo uspješno. Svako dijete, da bi moglo razumjeti napisani tekst, mora najprije moći prepoznavati riječi odnosno vidjeti slovo (grafem) te znati povezati upravo to slovo s određenim glasom (fonemom), a nakon toga spojiti sve glasove u riječima u smislenu cjelinu. Na taj se način djeca uče razumjeti napisanu riječ ili rečenicu.

Za uspješno čitanje različitih vrsta tekstova odnosno školskih materijala, postoji 6 osnovnih strategija koje olakšavaju razumijevanje i zapamćivanje pročitanog.

Prva i najvažnija strategija je ponovno čitanje istoga teksta. Što više puta pročitamo određeni tekst, bolje ćemo razumjeti sve njegove dijelove. Isto tako, ako o istoj temi pročitamo više različitih tekstova, proširit ćemo svoje znanje i razumijevanje određene teme.

Što već znamo o toj temi?

Vrlo korisna i pomalo zanemarena strategija čitanja je aktiviranje postojećeg znanja o određenoj temi o kojoj čitamo. Vrlo je važno pitati se što ja već znam o toj temi jer tako možemo vrlo kreativno povezati naše dosadašnje znanje i iskustvo s novim saznanjima. Čak i ako nam se isprva čini da baš ništa ne znamo o novoj temi, sigurno je da ćemo se uspjeti prisjetiti barem nekoliko stvari koje nas mogu asocirati ili motivirati za učenje, a time nam olakšati proces čitanja. Povezujući naša postojeća iskustva s novim saznanjima, usvajanje novih tema i informacija bit će puno lakši i jednostavniji proces.

Kako mogu na najbolji način prepričati tekst?

Treća važna strategija čitanja je prepričavanje teksta odnosno priče. Prepričavajući svojim riječima ono što smo pročitali, bolje ćemo razumjeti priču odnosno pisani tekst. Također, u procesu prepričavanja možemo se prisjetiti nekih detalja koje bismo u suprotnom zanemarili te istovremeno razjasniti neke nedoumice ili stvari koje možda i nismo razumjeli čitajući određeni tekst.

Ključne riječi i vizualizacija

U prepričavanju nam može pomoći strategija uočavanja ključnih riječi koje je dobro izdvojiti te vizualizacija. Kao strategija za razvijanje vještine čitanja, vizualizacija nam može biti iznimno korisna za zapamćivanje teksta odnosno priče. Postoje različite vrste vizualizacije – priču odnosno tekst možemo vizualizirati u slikama/crtežima ili pomoću grafičkih organizatora (stvarajući umne mape).

Postavljanje pitanja kao ključ za razumijevanje teksta

Posljednja, ali nikako manje važna strategija uspješnog čitanja je postavljanje pitanja. Ako postavljamo (sebi) pitanja dok čitamo tekst, bolje ćemo ga razumjeti i uspješnije savladati nove informacije. Također pitanja nam omogućavaju još bolje povezivanje s postojećim znanjem, ali mogu poslužiti i kao upute za daljnje učenje i čitanje novih tekstova o određenoj temi.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Sasvim drukčiji sati lektire, Mjesec knjige

Na noviji, drukčiji, kreativniji i puno zanimljiviji pristup obradi i čitanju potaknuli su me najviše učenici petoga razreda, koji su meni bili novi, kao i ja njima. Dok smo se upoznavali, primijetila sam da ih čitanje privlači, da nisu od onih koji će sa strahom i potrebom da pobjegnu od čitanja čitati svoje lektire. Osmislila sam 16 različitih zadataka za 16 učenika petoga razreda te im omogućila da sami odabiru kako žele pristupiti čitanju svoje lektire.

Priča iz Malage

Tečaj je organizirala španjolska tvrtka iDevelop. To je bila šesta ( i posljednja) mobilnost u KA1 projektu “Better teaching, better tomorrow” (2020-1-HR01-KA101-077174). Taj projekt ova škola provodi od 31. prosinca 2020. do 31. prosinca 2022. godine.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Zrinka Romić, Ela Družijanić Hajdarević, Zorica Lugarić, Lidija Sykora Nagy
udzbenik
Dragica Dujmović Markusi, Sandra Rossetti - Bazdan
udzbenik
Lj. Kurjak, G. Remussini
udzbenik
Sanja Škreblin, Sanja Basta, Nataša Svoboda Arnautov