Iako je domaćinstvo kao obavezan predmet davno ukinuto, u nekim školama, uključujući i našu područnu školu Osnovne škole „Vladimir Nazor“ u Ivanovcima Đakovačkim od ove školske godine postoji kao izvannastavna aktivnost.
Ova aktivnost, koja je pomalo zaboravljena u školama, uvelike je potrebna kako bismo učenicima tijekom cijele godine omogućili usvajanje praktičnih vještina potrebnih u svakodnevnom životu. Primarni cilj nije finalni proizvod nastao tijekom aktivnosti, već razvijanje potencijala svakog djeteta, podrazumijevajući fine motoričke sposobnosti, a potom funkcionalne sposobnosti.
Svijest o važnosti domaćinstva se javlja još davne 1925. godine, čemu svjedoči otvorenje Prve Domaćinske škole u Lovrečini. Nedugo nakon toga 1927. godine otvara se Domaćinska škola u Požegi. U Zagrebu su početkom 19. stoljeća također osnovane prve Domaćinske škole, namijenjene isključivo djevojkama. Domaćinstvo ne samo da je opstalo između dva svjetska rata, nego su tada nastali i prvi udžbenici s praktičnim savjetima za žene koje su u to vrijeme sve više preuzimale takozvane muške poslove, a manje stizale voditi kućanstvo. 70-ih i 80-ih godina udžbenici domaćinstva više nisu namijenjeni samo ženama nego i svim ukućanima.
Zahvaljujući ovom predmetu, neke se generacije starijeg pučanstva sjećaju kako nisu učili samo kuhati nego i pospremati, voditi kućni budžet, biti dobar domaćin, pravilno se ponašati i komunicirati. Najstariji udžbenik potječe iz davne 1934., a zvao se Moje kućanstvo. Glavna tema kroz čitav udžbenik je kako što bolje i racionalnije raspolagati kućanskim budžetom. Domaćice su tu mogle naći sve upute koje će joj olakšati rad u domu te biti dnevni pomoćnik u vođenju kućanstva. Udžbenik je sadržavao i upute kako pripremiti gozbe za posebne prilike i to za svaki mjesec u godini. Uz upute bili su tu i recepti uz koje je stajala slika u boji. Postojala su i uputstva kako se koristiti kuhinjskim uređajima poput štednjaka na plin koji je tada bio novost i kako ih održavati. U poglavljima praktičnih savjeta uči se kako što bolje sačuvati hranu od kvarenja.
Bilo je teško sve navedeno ukomponirati u plan i program rada ove izvannastavne aktivnosti, približiti dobi učenika i njihovom interesu.
Sve je počelo kada sam roditeljima na roditeljskom sastanku predstavila ovu ideju. Moram naglasiti da samo u školi već tada imali materijalne i prostorne uvjete za održavanje ovih aktivnosti, kao i dozvolu ravnatelja škole. Ravnatelj je obećao pomoć ukoliko bude potrebna, a sve kako bismo imali odgovarajuće uvjete za kvalitetnu provedbu aktivnosti Domaćinstva.
Sve je to probudilo znatiželju učenika te se velik broj njih pridružio ovoj izvannastavnoj aktivnosti. S radošću su slušali plan aktivnosti koji sam im iznijela prije samog početka rada grupe. Aktivnosti koje smo provodili na satu učenici su pokazivali i dijelili u svakodnevnom obiteljskom životu.
Na početku školske godine izradila sam Plan provedbe kurikulumskih ciljeva.
Zatim sam planirala aktivnosti koje ću s učenicima realizirati tijekom školske godine u okviru 35 sati. Plan sam izradila vođena mišlju da uz dio koji učenici uče provedemo i praktičnu aktivnost – u razredu ili u kuhinji. Učenici su svojim prijedlozima sudjelovali u planiranju aktivnosti. U napomeni sam pisala i dane uz koje možemo vezati planirane aktivnosti.
Učenici su aktivno i rado pristupali svim aktivnostima. Vole šiti, rado se uključuju u organizaciju oko pripreme obroka (potrebne namirnice) te sudjelovati u aktivnostima u kuhinji. Složili smo se da su ovo aktivnosti koje će im trebati u svakodnevnome životu te su svaki sat nestrpljivo iščekivali. Učenici su na satima stekli neka znanja i kompetencije, a usput su učili i određene običaje. Osvijestili su da škola nije mjesto gdje se cijene samo znanja iz područja nastavnih predmeta nego i vještine iz različitih područja gdje svatko od njih može pokazati u čemu je dobar. Aktivnosti na satima su vidljive na poveznici redom kako smo ih provodili.
https://read.bookcreator.com/Id0WUFU5TmYo5w54WTy9bF0B9d13/aZLTG8v6S9uE7OJOXFyiXg
Komentari
Domaćinstvo
domaćinstvo