Domaćinstvo - izvannastavna aktivnost kojoj se učenici raduju | Profil Klett

20. siječanj 2022.

Domaćinstvo - izvannastavna aktivnost kojoj se učenici raduju

avatar
Autor: NADA NIKOLIĆ

Iako je domaćinstvo kao obavezan predmet davno ukinuto, u nekim školama, uključujući i našu područnu školu Osnovne škole „Vladimir Nazor“ u Ivanovcima Đakovačkim od ove školske godine  postoji kao izvannastavna aktivnost.

Ova aktivnost, koja je pomalo zaboravljena u školama, uvelike je potrebna kako bismo učenicima tijekom cijele godine omogućili usvajanje praktičnih vještina potrebnih u svakodnevnom životu. Primarni cilj nije finalni proizvod nastao tijekom aktivnosti, već razvijanje potencijala svakog djeteta, podrazumijevajući fine motoričke sposobnosti, a potom funkcionalne sposobnosti.

Domaćinstvo u prošlosti

Svijest o važnosti domaćinstva se javlja još davne 1925. godine, čemu svjedoči otvorenje Prve Domaćinske škole u Lovrečini. Nedugo nakon toga 1927. godine otvara se Domaćinska škola u Požegi. U Zagrebu su početkom 19. stoljeća također osnovane prve Domaćinske škole, namijenjene isključivo djevojkama. Domaćinstvo ne samo da je opstalo između dva svjetska rata, nego su tada nastali i prvi udžbenici s praktičnim savjetima za žene koje su u to vrijeme sve više preuzimale takozvane muške poslove, a manje stizale voditi kućanstvo. 70-ih i 80-ih godina udžbenici domaćinstva više nisu namijenjeni samo ženama nego i svim ukućanima.

Zahvaljujući ovom predmetu, neke se generacije starijeg pučanstva sjećaju kako nisu učili samo kuhati nego i pospremati, voditi kućni budžet, biti dobar domaćin, pravilno se ponašati i komunicirati. Najstariji udžbenik potječe iz davne 1934., a zvao se Moje kućanstvo. Glavna tema kroz čitav udžbenik je kako što bolje i racionalnije raspolagati kućanskim budžetom. Domaćice su tu mogle naći sve upute koje će joj olakšati rad u domu te biti dnevni pomoćnik u vođenju kućanstva. Udžbenik je sadržavao i upute kako pripremiti gozbe za posebne prilike i to za svaki mjesec u godini. Uz upute bili su tu i recepti uz koje je stajala slika u boji. Postojala su i uputstva kako se koristiti kuhinjskim uređajima poput štednjaka na plin koji je tada bio novost i kako ih održavati. U poglavljima praktičnih savjeta uči se kako što bolje sačuvati hranu od kvarenja.

Kako smo počeli?

Bilo je teško sve navedeno ukomponirati u plan i program rada ove izvannastavne aktivnosti, približiti dobi učenika i njihovom interesu.

Sve je počelo kada sam roditeljima na roditeljskom sastanku predstavila ovu ideju. Moram naglasiti da samo u školi već tada imali materijalne i prostorne uvjete za održavanje ovih aktivnosti, kao i dozvolu ravnatelja škole. Ravnatelj je obećao pomoć ukoliko bude potrebna, a sve kako bismo imali odgovarajuće uvjete za kvalitetnu provedbu aktivnosti Domaćinstva.

Sve je to probudilo znatiželju učenika te se velik broj njih pridružio ovoj izvannastavnoj aktivnosti. S radošću su slušali plan aktivnosti koji sam im iznijela prije samog početka rada grupe. Aktivnosti koje smo provodili na satu učenici su pokazivali i dijelili u svakodnevnom obiteljskom životu.

Planiranje aktivnosti

Na početku školske godine izradila sam Plan provedbe kurikulumskih ciljeva.

Zatim sam planirala aktivnosti koje ću s učenicima realizirati tijekom školske godine u okviru 35 sati. Plan sam izradila vođena mišlju da uz dio koji učenici uče provedemo i praktičnu aktivnost – u razredu ili u kuhinji. Učenici su svojim prijedlozima sudjelovali u planiranju aktivnosti. U napomeni sam pisala i dane uz koje možemo vezati planirane aktivnosti.

Provođenje aktivnosti

Učenici su aktivno i rado pristupali svim aktivnostima. Vole šiti, rado se uključuju u organizaciju oko pripreme obroka (potrebne namirnice) te sudjelovati u aktivnostima u kuhinji. Složili smo se da su ovo aktivnosti koje će im trebati u svakodnevnome životu te su svaki sat nestrpljivo iščekivali. Učenici su na satima stekli neka znanja i kompetencije, a usput su učili i određene običaje. Osvijestili su da škola nije mjesto gdje se cijene samo znanja iz područja nastavnih predmeta nego i vještine iz različitih područja gdje svatko od njih može pokazati u čemu je dobar. Aktivnosti na satima su vidljive na poveznici redom kako smo ih provodili.

https://read.bookcreator.com/Id0WUFU5TmYo5w54WTy9bF0B9d13/aZLTG8v6S9uE7OJOXFyiXg

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

ESCAPE (CLASS) ROOM

Escape (class) room je tematski zadana misija, u kojoj u određenom vremenskom roku skupina učenika treba riješiti niz neobičnih zadataka, zagonetki, dekodirati kodove, otključati brave lokota…U učionici su skriveni predmeti, poruke, putokazi, slike koje treba pronaći. Rješavanjem zadataka otkrivaju se tragovi koji upućuju gdje dalje tražiti. Posljednji zadatak je vrhunac igre – njegovo rješenje je ujedno izlaz iz učionice.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Vesna Budinski, Marina Diković, Gordana Ivančić, Martina Kolar Billege
udzbenik
 Maidment, Roberts
udzbenik
Sanja Škreblin, Sanja Basta, Nataša Svoboda Arnautov
udzbenik
Gordana Begović Ikica

Komentari

Slika korisnika sanja.marcius@os-nedelisce.skole.hr

Pohvala učiteljici Nadi Nikolić na aktiviranju izvannastavne aktivnosti Domaćinstvo kroz koju će učenici naučiti izuzetno važne i potrebne životne vještine koje će im poboljšati i obogatiti kvalitetu života. Kako i sama već nekoliko godina vodim istu aktivnost dijelim njezino zadovoljstvo! Ustrajnost i dosljednost! Sanja Marciuš, OŠ Nedelišće, PŠ Pušćine
Slika korisnika remza

Postovana Sanja,Ja radim u jednoj OŠ u BiH i miu našim skolama imamo predmet domaćinstv,vrlo rado bi da vidim kako to Vi radite,molim Vas da me prihvatiite u Vaš tim kako bih mogla pratiti vas rad.Srdačan pozdrav Remza Šljivo