Učiteljica njemačkoga jezika Mirjana Klobučar iz OŠ Ljudevita Gaja u Krapini postala je poznata u svojoj županiji po uspješnoj organizaciji izleta u zemlje njemačkoga govornog područja sa svojim učenicima, obično na kraju školske godine. Terenska nastava se organizira prvenstveno za učenike koji uče njemački jezik (redovna i izborna nastava) kako bi se djeci omogućilo da stupe u kontakt s izvornim govornicima u autentičnom okruženju. Svoja će iskustva rado podijeliti s Vama, a ovdje prikazujemo izlet u Bavarsku s posjetom Legolandu i obilaskom čuvenih dvoraca Linderhofa i Neuschwansteina.
Osnovna škola Ljudevita Gaja u Krapini već godinama organizira terensku nastavu u neku od zemalja njemačkoga govornog područja
Svoju su bavarsku avanturu učenici započeli u Legolandu u Günzburgu, nedaleko od Ulma.
Sljedeći dan razgledali su Neuschwanstein i Linderhof, dvorce kralja Ludwiga II. Bavarskog.
Sva vođenja su na njemačkom jeziku, a razgledavanje gradova je koncipirano tako da učenici moraju u različitim situacijama upotrijebiti stečeno znanje jezika (u trgovini, na ulici, u turističkom uredu…). Takav oblik nastave i učenja jezika pokazao se jako uspješnim. Učenici su oduševljeni mogućnošću komunikacije u autentičnim situacijama, istraživanjem različitih gradova i njihovih znamenitosti, rješavanjem postavljenih zadataka – zagonetki. Uz podršku pratitelja oni samostalno traže načine i mogućnosti rješavanja te preko igre, zabave i ponekad natjecanja uče i primjenjuju jezik.
Terenska nastava izvedena je u korelaciji nastavnih predmeta Geografije, Povijesti, Njemačkog jezika, Hrvatskog jezika, Matematike i Glazbene kulture. Programski sadržaji terenske nastave podudaraju se s planom i programom nastave:
- NJEMAČKOG JEZIKA (Landeskunde 5. – 8. razred – zemlje njemačkoga govornog područja)
- GEOGRAFIJE u 6. razredu (stanovništvo, građevine svijeta), 7. razredu (Alpske zemlje – Slovenija i Austrija, gradovi Europe)
- POVIJESTI u 7. razredu (stvaranje Habsburške Monarhije; odnos s Hrvatskom u to doba; pojam germanizacije; vladavina Marije Terezije i Josipa I., Ludwig II. Bavarski)
- HRVATSKOGA JEZIKA (5. razred – opis krajolika; 6. razred – opis interijera, crtica i anegdota; 7. razred – prikaz ili osvrt; 8. razred – putopis)
- GLAZBENE KULTURE 8. razred (njemački skladatelji baroka i romantizma)
- MATEMATIKE (5. razred – decimalni brojevi, procjena i izračun udaljenosti, troškova putovanja, preračunavanje valuta; 6. razred – četverokut, procjena i izračunavanje površina; racionalni brojevi, troškovi putovanja i preračunavanje valuta).
- istražiti prirodno-geografska obilježja alpskih zemalja
- dvoje učenika su vodiči kroz naselja kojima prolazimo
- jedan učenik dijeli geografske karte prostora koji prolazimo
- učenici fotografiraju krajeve
- obilježavanje rijeka, jezera, planina, tunela i gradova na zemljovidu
- na planu grada ucrtavanje smještaja građevina u Münchenu
- po povratku učenici pišu putopis, crticu, anegdotu, opis eksterijera i interijera, osvrta i uređuju pano s fotografijama
- učenici čitaju kraće sastavke na njemačkom jeziku o putovanju
- učenici bilježe dijelove prirodnog okoliša koje vide i susreću na putovanju (der Fluss, der See, …)
- učenici pišu razglednice s kratkim opisima izleta prijateljima
- usmeno izlagati o putovanju, u perfektu, pri povratku kući (Was habt ihr gesehen? Durch welche Städte sind wir gefahren?…).
Ako želite i sami organizirati takvu terensku nastavu, dokumentacija iz priloga može vam pomoći.
Do sljedećeg putovanja
Mirjana Klobučar