Kako s učenicima izraditi vlastite ekološke proizvode i pri tome ih naučiti više o zdravlju kože pokazale su nam kolegice Dijana Penava iz Osnovne škole „August Cesarec“ u Ivankovu i Snježana Crčić iz Osnovne škole „Matija Gubec“ u Jarmini.
Učenici osmih razreda osnovne škole zajedničkim su istraživanjem prenijeli znanje jedni drugima i demonstrirali kako izraditi prirodnu kozmetiku za tinejdžersku kožu te kako se opustiti uz prirodnu aromaterapiju.
Učenici iz Ivankova, vođeni mentoricom Dijanom Penava, bili su podijeljeni u dvije skupine. Jedna skupina izradila je prezentaciju sa važnim informacijama o industrijskoj kozmetici te prirodne „bombice“ za kupanje u školskom kabinetu iz Kemije. Mirise, boje i oblike učenici su samostalno određivali, ovisno o vlastitom ukusu, željama i potrebama, a sastojke su donijeli od kuće.
Za izradu „bombica“ za kupanje bilo je potrebno pripremiti sljedeće sastojke:
- sodu bikarbonu
- limunsku kiselinu
- vodu
- prehrambene arome (po želji)
Druga skupina učenika izradila je eko-sapune uz sljedeće sastojke:
- 1 l maslinova ulja (korišteno je domaće ulje iz Pule)
- 127 g natrijeva hidroksida
- 2,5 dcl destilirane vode
- prehrambene boje
- eterična ulja

Učenici su tijekom izrade sapuna savladali i rukovanje s natrijevim hidroksidom, uz pridržavanje svih mjera opreza.

Izradom „bombica“ za kupanje učenici su između ostaloga naučili kako vlastitim rukama u kućnom okruženju mogu izraditi kreativan i inovativan dar.

Samo 24 sata nakon izvedenih praktičnih radova učenici su imali gotove proizvode. Nakon izrade eko sapuna bilo je potrebno pričekati 4-6 tjedana do njihove upotrebe, odnosno dok ne završi proces saponifikacije.

Učenici iz Ivankova upoznali su uz pomoć PPT prezentacije učenike iz Jarmine sa sastojcima u kozmetici koju najčešće koriste, s utjecajem pojedinih sastojaka iz kozmetika na kožu te sa štetnosti sintetskih mirisa u industrijskoj kozmetici uz savjete kako izraditi prirodnu kozmetiku. Prezentacijom video uratka o izradi bombica za kupanje i izrade sapuna učenici su završili svoje izlaganje.

Učenici OŠ „Matija Gubec“ pripremili su prezentaciju kojom su učenike druge škole upoznali s blagodatima aromaterapije. Projekt je oblikovan kao grupni istraživački rad koji za cilj ima osvješćivanje učenika o prednostima uporabe prirodnih pripravaka u našoj svakodnevici te njihovim pozitivnim učincima, ne samo na po pitanju našeg zdravlja već i okoliša koji nas okružuje. Tijekom istraživačkog zadatka učenice su bili podijeljene u dvije skupine.
Prva skupina provela je istraživanje o prednostima aromaterapije, ali i o različitim svojstvima esencijalnih ulja te njihovom učinku na tijelo, ali i um. Druga skupina proučavala je prednosti i nedostatke industrijskih osvježivača prostora. Proučavajući literaturu, učenice su izdvojile najvažnije pozitivne utjecaje aromaterapije poput poticanja energije i koncentracije, pročišćavanja dišnoga sustava, smanjenja učestalosti glavobolja, itd. Kroz ovaj istraživački rad došle su do zaključka kako upotreba sintetičkih osvježivača zraka često ima negativne posljedice na ljudsko zdravlje i kvalitetu zraka. Svoj istraživački rad završile su izradom edukativne prezentacije, a za učenike OŠ „August Cesarec“ snimile su video uradak kojim su demonstrirale proces izrade ekološki i ekonomski prihvatljivijih osvježivača prostora.

Nakon što su svi učenici u svojim školama istražili literaturu, izradili vlastite ekološke proizvode i pripremili prezentacije i video uratke, dogovorili su sastanak putem Zoom mrežne platforme u vodstvu mentorica tijekom kojega su učenici prezentirali svoje uratke uz aktivnu diskusiju i brojna postavljena pitanja.

Kako bi realizirali sve što je planirano u ovom projektu učenici su koristili i unaprijedili mnoge vještine i znanja: upotreba IKT alata, prevođenje teksta s engleskog jezika na hrvatski, povezivanje gradiva kemije i biologije, izlaganje prezentacije pred drugim učenicima, ali su i stekli nova prijateljstva.
Učenici osmih razreda kroz razne su aktivnosti tijekom projekta usvojili znanja za cijeli život koja će koristiti gotovo svakodnevno. Izlaganjem pred učenicima druge škole usavršavali su komunikacijske i prezentacijske vještine. Oduševljenje učenika svojim proizvodima, ali i novim informacijama koje su dobili od svojih vršnjaka mentoricama je najbolja evaluacija cijelog projekta. Mentorice su uočile da se kod učenika probudila želju za istraživanjem i znanošću te se nadaju da će netko od njih biti i budući mladi znanstvenik koji će svojim entuzijazmom i znanjem doprinijeti razvoju, izradi i promociji eko kozmetike.
Članak priredile:
Dijana Penava, prof. biologije i kemije
Snježana Crčić, prof. biologije i kemije