Od ideje do filma - filmska kuharica za prave početnike | Profil Klett

31. siječanj 2017.

Od ideje do filma - filmska kuharica za prave početnike

avatar
Autor: Mila Kokotović

Drage kolegice i kolege, razmišljate li kako s djecom osmisliti nove sadržaje, realizirati kreativne ideje, biti potpuno drukčiji od ostalih? Na dobrom ste putu. Veliki dio posla već je iza vas.

Nije lako izići iz rutine svakodnevnog posla koji se gomila. A tek administracija? Dražesno. Ako vas pisanje priprema, planova, popisa, zapisnika, vremenika, kurikuluma i tko zna čega još u kombinaciji s odrađivanjem plana i programa ne obeshrabri, tada ste uistinu odradili veći dio posla i spremni ste za nove avanture.

Jedna od njih mogla bi biti i stvaranje kratkog filma s djecom. Kako bih vas potaknula na takav projekt, odlučila sam prikazati postupke potrebne za stvaranje filma. Ti su postupci poput sastojaka nekog specijaliteta koje trebamo prikupiti, pripremiti i spojiti, a s pomoću ove male kuharice, vrlo brzo ćete i sami biti spremni okušati se u receptu za filmski specijalitet.

1. Ideja

Za početak morate imati ideju o tome što želite raditi. Naravno, to nećete moći iznjedriti odmah. Različite će vam se misli rojiti u glavi. Mnogo će se želja stvoriti i odmah odbaciti. To je doista normalno i svatko od nas prolazi sličnu zbrku.

2. Tema

U jednom trenutku, zbog različitih okolnosti, odlučit ćete se za određenu temu. Odabir teme vrlo je važan jer ćete o temi još mnogo razmišljati stvarajući film. Neka bude zanimljiva vama i učenicima, a pri odabiru pazite i na mogućnosti njene obrade na filmskom platnu.

3. Tekst

Kada se odlučite za temu, nastaje pravi problem. Tekst. Koji? Mogu li upotrijebiti priču ili pjesmu iz čitanke ili neke druge knjige? Hoću li ga sama napisati? Hoću li pokušati stvoriti priču s djecom? Koliko za to treba vremena? Mogu li u ovoj fazi (prvi, drugi razred) djeca uopće sudjelovati u stvaranju priče? Što god od ponuđenog odaberete, dobro ste odlučili jer vi najbolje znate mogućnosti učenika u vašem razredu. Nemojte se opterećivati ako ste se odlučili za gotov tekst, a u donošenje odluke niste uključili djecu. Važno je imati na umu osnovna pedagoška načela o dječjem stvaralaštvu kao i stvarne mogućnosti učenika u radu.

4. Obrada

Kad se odlučite za tekst ili ga sami s djecom napišete, dobro promislite na koji ćete ga način obraditi. Ako razmišljate o animaciji, zapitajte se imate li programe za to? Koliko znamo o tim programima? Možda crtežom kojeg ćete prikazivati u obliku prezentacije. Ako imate mogućnosti i vremena za to, možete izraditi lutke pa ih snimiti kamerom. Za koje lutke ćete se odlučiti? Male, prstić lutke? Lutkice na štapu ili kuhači? Plošne ili reljefne?

5. Izrada lutki

Lutke treba izraditi. U ovom dijelu uključite roditelje u svoj plan. Recite im što radite. Uključite sve one koji mogu i žele pomoći pri izradi lutkica ili kod nabavljanja potrebnog materijala. Kako ne biste zakomplicirali izradu lutkica, planirajte ju unutar projektnog dana u kojem ćete napraviti veći dio posla samog stvaranja okruženja (scenografije) i likova.

6. Scenografija

Kako je stvarate s djecom, pri radu na scenografiji morate se voditi načelima jednostavnosti i učinkovitosti. Film neće biti lošiji ako scenografiju iskoristite u više prizora.

7. Uloge i vježba

Eto, već smo na pola puta u samom radu. Sad još trebate podijeliti uloge i beskrajno vježbati. Budući da ovaj projekt radite s cijelim razredom u sklopu nastavnog procesa, sva djeca u razredu moraju biti obuhvaćena radom. Naravno, zadatke dijelite prema mogućnostima svakog djeteta. Netko će odlično sudjelovati u izradi lutkica i scenografije, a za nekog će uloga koju ste mu dodijelili biti pun pogodak.

Ako dijete uporno želi nešto drugo, a ne ono što ste vi predvidjeli, poslušajte ga i pokušajte doći do rješenja koje će zadovoljiti sve. Ipak, na kraju ne zaboravite da ste vi voditelj ovog projekta i da vaša riječ na kraju mora biti zadnja.

8. Snimanje

Ulazimo u etapu snimanja. Poželjno je odvojiti zvuk od slike pa, ako to možemo, poslije sve zajedno složiti u „čišćoj“ formi. Naravno, mi se ne natječemo za dodjelu Oscara, pa će i manje kvalitetna snimka biti dovoljna za izvrstan film.

Uvijek snimite više materijala, jer će vam poslije, pri montaži biti lakše stvarati kontinuitet radnje. Djecu u rad pri snimanju, montiranju, spajanju zvuka i slike uključite ovisno o njihovoj dobi i zainteresiranosti, te tehničkim mogućnostima.

9. Glazba

Pri odabiru glazbe savjetujte se s djecom. Napravite natječaj. Ponudite im svoje ideje, ali prihvatite i njihove moguće prijedloge.

Kad se osvrnete na proces i na sve što trebate učiniti, čak i uz pomoć roditelja čini se da je zadatak pretežak. Idealno bi bilo da ujedinite snage s kolegicom (ako ste u boravku ili slično) koja je zainteresirana za zajednički rad. To je odličan primjer suradnje, međusobnog profesionalnog zbližavanja, ali i rezultira boljim i stručnijim uratkom.

 

Na kraju, vrlo je važno da film ugleda svjetlo dana. Objavite ga na web stranicama svoje škole ili razreda. Prikažite ga roditeljima. Organizirajte kino. Omogućite i djeci i roditeljima da uživaju u zajedničkom uratku. Uživajte i vi. Zaslužili ste.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Uz dobre ideje, dobar početak!

Kroz skoro trideset pitanja različitog tipa, igru vješala, osmosmjerke, učenici mogu ponoviti i prisjetiti se što su učili o kulturi stanovanja, zavičajima, godišnjim dobima, prometnim sredstvima, obiteljskim i rodbinskim odnosima kao i učeničkim pravima i dužnostima. 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Gordana Remussini, Marija Tolić
udzbenik
Gordana Begović Ikica
udzbenik
Vesna Budinski, Marina Diković, Gordana Ivančić, Saša Veronek Germadnik, Martina Kolar Billege