Učenjem, istraživanjem i igrom do orijentacije u prostoru | Profil Klett

14. rujan 2017.

Učenjem, istraživanjem i igrom do orijentacije u prostoru

Autor: Adrijana Leko

Jedan je od zadataka nastave prirode i društva u trećem razredu osnovne škole ozbiljne devetogodišnjake, koji se već jako dobro snalaze u prostornim odnosima (lijevo-desno-ispred-iza-gore-dolje) upoznati s osnovama geografije i kartografske pismenosti.

Učenici uče kako za snalaženje u prostoru često nije dovoljno samo znanje već su nam potrebna i pomagala. Tada razgovaraju kako se orijentirati s pomoću Sunca i ostalih znakova u prirodi, uče što je kompas i kako se služiti njime, što je geografska karta (ili zemljovid), čemu služi, koji su sve simboli na zemljovidu te kako se u konačnici njime služiti. Teško je devetogodišnjacima sve to shvatiti. Upravo zato ova naučena znanja treba praktično primjenjivati na konkretnim životnim situacijama, gotovo kroz igru, kako bi bila trajno pohranjena u sjećanju.

Učenici će s lakoćom memorirati nazive glavnih i sporednih strana svijeta. Pri njihovom prvom spominjanju u učionici neki ih učenici već znaju nabrojati. Promatranjem prividnog dnevnog pomicanja Sunca na nebu uočit će stranu svijeta na kojoj Sunce svakodnevno izlazi, stranu na kojoj doseže najvišu točku i stranu na kojoj zalazi. Tada će odrediti strane svijeta u poznatom okolišu. Naučena znanja primijenit će i izlaskom iz učionice u prirodu kako bi se u nepredviđenim situacijama i nepoznatom okolišu mogli snaći. Ako među đacima imate malih izviđača, većinu sadržaja možete odraditi vršnjačkim učenjem. Svakodnevno se raspravlja o tome jesu li ove metode zastarjele, no u konačnici ostaje bitno da činjenična znanja o snalaženju u prostoru i kartografskoj pismenosti treba temeljito usvojiti na najprihvatljiviji način. Jedan od načina je i cjelovito učenje čije osmišljavanje treba biti detaljno isplanirano kao i poticajno osmišljeno okruženje za učenje.

Kao pomoć u svladavanju ovih nastavnih sadržaja kroz igru, bilo da ih provode učiteljice u školama ili roditelji sa svojom djecom kod kuće,  predlažemo neke aktivnosti.

Strane svijeta

U nastavku preuzmite nastavni listić za vježbanje glavnih i sporednih strana svijeta. Listić sadrži zadatke s crtežima za određivanje strana svijeta.

Kompas

Za ovu aktivnost potrebni su samoljepljivi papirići i kompas. Na jedan papirić napišite po jednu kraticu glavne i sporedne strane svijeta i nacrtajte strelicu. Nakon što dijete s pomoću kompasa odredi sjever, papirić s napisanom stranom svijeta treba postaviti u smjeru magnetne igle na kompasu. Na temelju definirane strane svijeta treba odrediti i ostale glavne, a zatim i sporedne strane svijeta postavljanjem papirića s natpisima na njihovo mjesto.

Slijedi upute

Ovo je igra koju je lako zaigrati u učionici, ali i na školskom dvorištu. Za igru je potrebna didaktička kocka, nastavno pomagalo Profil Kletta i kompas. Na prazne kartice upišite broj koraka i stranu svijeta (npr: Dva koraka prema sjeveru ili Četiri koraka prema jugoistoku), a zatim prepustite igru učenicima. Učenica/učenik baca kocku i slijedi zadanu uputu. Nakon bacanja uzima u ruke kompas i određuje smjer kretanja te slijedi uputu. Može se igrati u paru, skupini ili individualno, a igra omogućuje i razne druge varijacije i ideje, no to ostaje vašoj mašti na volju.

Izrada kompasa

Jednostavan kompas lako je izraditi. Trebate posudu s vodom, tanki komadić stiropora ili pluta, iglu i magnet. Magnetom prijeđite po igli dvadesetak puta u jednom smjeru kako biste ju namagnetizirali. Magnetnu iglu stavite u posudu s vodom na komadić pluta ili stiropora. Magnetna igla pokazivat će sjever. Na rubu posude označite ostale strane svijeta.

Za uvježbavanje i utvrđivanje znanja o orijentaciji u prostoru zaigrajte igru uz upotrebu popularne igračke. Predložak preuzmite u nastavku. U ranijim člancima pisali smo o igri Potraga za blagom i njezinim oblicima. Glavna promjena u načinu igranja je što ćete ovoga puta do skrivenog blaga učenike voditi naučenim pojmovima o glavnim i sporednim stranama svijeta. Nakon obrade ovih nastavnih sadržaja učenicima ponudite oblak riječi s ključnim pojmovima. Nakon što pronađe pojam učenik ga treba objasniti.

Suvremena tehnologija sve ove sadržaje podržava na svoj način. Većina mobilnih uređaja ima instalirane aplikacije kompasa, a učenici su vjerojatno već upoznati sa GPS sustavom u automobilima. Za ove dodatne sadržaje također treba izdvojiti nastavno vrijeme. Ako izdvajamo vrijeme za promatranje godova na panjevima posječenog drveća, za traženje mravinjaka, mahovina i gljivica trebamo izdvojiti vrijeme i za Google Earth kao i razne aplikacije karata i navigacija (uz napomenu dostupnosti ili nedostupnosti interneta). Neke mogućnosti suvremene tehnologije poznate su našim učenicima, a ta predznanja svakako trebamo iskoristiti i nadopuniti u onoj mjeri koliko njih same to zanima i kolike su naše školske tehnološke mogućnosti.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Ana Janković, Željkica Mamić, Ružica Ambruš Kiš
udzbenik
Maja Oltran, Ivana Mesarić, (Daška Domljan)