Najteže je pitanje kako od 1400 radova, 2400 prijavljenih učenika iz 220 škola izabrati najbolje.
Potražili smo pomoć i mišljenje i od naših poznatih stručnjaka i umjetnika. Svatko je od njih u svojoj kategoriji odabrao dva rada, jedan rad učenika od 1. do 4. razreda, drugi od 5. do 8. razreda.
Predstavljamo vam izbor pobjedničkih radova stručno-umjetničkog žirija uz njihove osvrte na izabrane radove.
Sigurno ste čuli za neke od iznimnih ekomuzeja i interpretacijskih centara: „Ivaninu kuću bajki“, Ekomuzej Batana, Ekomuzej čipke i čipkarstva, Ekomuzej maslonovog ulja u Taru, „Putevima Frankopana“… Iza pedesetak iznimno zanimljivih pustolovnih putovanja stoji inovativan i energičan ženski kolektiv Muze, prva tvrtka za upravljanje projektima u kulturi i turizmu u Hrvatskoj. Muze osmišljavaju fantastične projekte stvarajući kreativne muzeje širom Hrvatske, interpretirajući suvremeno i inovativno teme iz područja baštine, stvaraju nove vrijednosti, kulturne i baštinske doživljaje.
Svoj su izbor Muze eksplicirale i malim uvodnim tekstom:
„Pristiglo je jako puno izvrsnih radova i uživale smo gledajući ta likovna ostvarenja koja su nas istovremeno veselila i inspirirala. Mnoge od njihovih autora vidimo kao svoje buduće suradnike u istraživanju i slavljenu neispričanih priča naše zemlje.
Pri odabiru najboljih radova slijedile smo slijedeće kriterije:
- da poštuju „projektni“ zadatak - izradu plakata na temu zavičaja
- da u izboru baštinskog fenomena uspiju odabrati baš onaj fenomen koji ističe doživljaj zavičaja i „duha mjesta“
- da uspiju prenijeti jedinstven doživljaj odabranog fenomena
- kvaliteta ukupnog estetskog doživljaja plakata.“
Za natječaj su odabrali dva plakata zavičaja koja po njihovom mišljenju vrijedno pričaju i vizualno otkrivaju priču predstavljanja svijetu!
Mateo Adžić, 4.r., OŠ fra Kaje Adžića, mentorica: Snježana Bošnjak
Odabrani rad «Kutjevačka priča» u svojoj izvedbi poštuje likovnu formu plakata.
Odabrani baštinski fenomen plakata je vino, odnosno nematerijalna baština vinarstva i vinogradarstva (pa i bačvarstva) Kutjeva, koja ujedno oblikuje i kulturni krajolik ovog dijela Hrvatske, a govori nam o načinu života ovdašnjih ljudi i specifičnom «duhu mjesta». Već sam naslov plakata ističe da Kutjevo ima priču o vinu, a u interpretaciji baštine priča je ključ povezivanja fenomena s ljudima. Plakat poziva na otkrivanje kutjevačke priče. Vizualni prikaz je višesenzorski i potiče različita osjetila. Gotovo da se osjeti okus vina u čaši, slatkoća grožđa, miris hrastove bačve i opip teksture listova vinove loze. Plakat obećava nezaboravan vinski doživljaj. Iz njega zrači autentičnost i iskrenost. Trobojnost plakatne pozadine kutjevačkoj priči pridaje i snažnu nacionalnu dimenziju: Hrvatska je zemlja izvrsnoga vina.
Leona Disep, 5.r, OŠ Turnić, Rijeka, mentorica: Maja Vodanović
Odabrani rad „Riječki karneval“ u svojoj izvedbi poštuje likovnu formu plakata.
Odabrani baštinski fenomen plakata je manifestacija Rijeke – njegov karneval. Za protagoniste karnevala nisu izabrane bilo koje maske, već one zvončarske. Tradicija zvončara s obronaka Učke kao nematerijalna baština upisana je na listu svjetske nematerijalne baštine UNESCO-a. Upravo zvončari cijelom riječkom karnevalu daju legitimitet i osvještavaju njegovu povezanost s drevnim običajima ljudi ovog dijela Hrvatske. Likovni izričaj je izrazito snažan, a zahvaljujući odabranoj tehnici linoreza prenesena je iskonska energija izvedbe zvončara, pokret ovih drevnih ophodnika te glasna zvonjava stočarske pokladne magije. Prikazani likovi povezuju nas s pradavnim vremenima naših predaka, istovremeno svojim humorom i zaigranošću pozivaju nas na slavljenje života i zavičaja.
Suzi i Reno Ritz roditelji su preminulog zagrebačkog maturanta Luke Ritza (1990. – 2008.), žrtve vršnjačkog nasilja, čija je tragična smrt 2008. godine, kao posljedica premlaćivanja na ulici, postala simbolom borbe protiv uličnoga nasilja. Svoju životnu energiju otad usmjeravaju u aktivizam i borbu protiv nasilja među mladima. Godine 2010. iniciraju pokretanje Zagrebačkog savjetovališta protiv nasilja djece i mladih «Luka Ritz», koje 2017. godine prerasta u Centar «Savjetovalište Luka Ritz», ustanovu socijalne skrbi kojoj je osnivač Grad Zagreb, a koja se bavi sustavnom, sveobuhvatnom skrbi o djeci i mladima u riziku i djeci s razvijenim problemima u ponašanju. Lukino ime danas nose dvije nagrade kojima se nagrađuju mladi, čije ponašanje i primjer pomažu da živimo u tolerantnijem i sigurnijem društvu.
Suzi i Reno svojim angažmanom godinama šalju pozitivne poruke i zalažu se za pravednije društvo i ljepše odrastanje djece i mladih.
U kategoriji zastave, učenici su uz prikaz identiteta razreda uklopljenog u zavičajni identitet trebali poslati pozitivnu poruku u svijet. Zastave su odašiljale divne poruke pune snage, entuzijazma, mladenaštva i pozitive koji su nam svima, svakodnevno potrebni. Suzi i Reno Ritz pregledali su sve razrede zastave i teškom mukom odabrali dvije koje su ih osvojile na prvi pogled.
Učenici 4. razreda OŠ Perušić, Perušić, mentorica: Ivana Radošević
Vidjevši ovako lijep, koloritan, razigran i bogat rad, tko ne bi želio posjetiti OŠ Perušić i upoznati učenike 4. razreda, vješte autore ove lijepe razredne zastave. Uključujući prirodne i kulturne elemente svoga zavičaja, Like, koji oblikuju njihov osobni i razredni identitet, učenici su zajedničkim radom, oslikavanjem i vezanjem oblikovali jednu pozitivnu, nasmijanu i razigranu likovnu priču kojom šalju poruku prijateljstva i veselja. Veliko «ličko sunce» ukrašeno poznatom ličkom kapicom trebalo bi pratiti učenike i učitelje u svim školama i tijekom odrastanja.
Učenici 6. b razreda OŠ Svete Ane u Osijeku, Osijek, mentorica: Nevenka Mudri Mušanić
Igrom nekoliko likovnih tehnika (kolaža, oslikavanja, tiska) učenici su oblikovali likovno impresivnu i izuzetno komunikativnu razrednu zastavu u kojoj svaki djelić otkriva neku pozitivnu misao, simboličko značenje i poziva na promišljanje. Škola kao veliki šareni brod, sastavljen od malih kvadratića pozitivnih misli, vrijednosti i motivacija koje su svakom čovjeku potrebne te ga osnažuju, okružen malim učeničkim barkama koje ga prate po valovitom moru života i odrastanja. Djeca poručuju koliko im je škola važna, koliko vjeruju u svoje učitelje i koliko im je važno da u njima nalaze oslonac, motivaciju, podršku. Divne poruke, važne vrijednosti, dojmljiv rad.
Našem se pozivu odazvao i umjetnik Tomislav Torjanac. Osim samog žiriranja, ponosni smo i sretni jer će svaki učenik koji je poslao svoj rad na natječaj dobiti i plakat natječaja koji je baš, svojim prepoznatljivim, bogatim i duhovitim stilom oslikao Torjanac.
Tomislav Torjanac hrvatski je ilustrator i slikar, koji najčešće slika uljenim bojama u kombinaciji s digitalnom tehnikom. Njegov je stvaralački proces vrlo fizički u baratanju bojom i odlikuju ga bogati nanosi boje. Prepoznatljivim, bogatim, duhovitim i iskričavim likovnim jezikom oblikovao je naslovnice i stranice mnogih slikovnica i knjiga i otključao vrata čarobnih svjetova koje će djeca, a i odrasli nositi sa sobom cijeli život. Dobitnik je brojnih važnih međunarodnih nagrada.
Za naš je natječaj, u iznimno teškom izboru predivnih dječjih naslovnica, pomno proučio sve, a teška srca izabrao i obrazložio dvije odabrane naslovnice koje najbolje pričaju priču lektirnog naslova.
Pri odabiru najuspješnijeg učeničkog redizajna naslovnice lektirnog naslova, moji se kriteriji nisu razlikovali od onih koje i sâm moram poštovati radeći na nekoj naslovnici.
Prije svega, nastojao sam odabrati radove za koje sam procijenio da nisu nastali uz očit angažman nekoga drugoga (u ovom slučaju starijih ili odraslih osoba), da nisu utemeljeni na već postojećim likovnim rješenjima te da što primjerenije i što originalnije prikazuju sadržaj knjige.
Nadalje, budući da naslovnica osim slike podrazumijeva i tipografiju, odnosno vrstu i smještaj slova kojima je napisan naziv pojedine knjige te ime i prezime pisca, i to sam uzeo u obzir.
Vrlo je lijepo bilo vidjeti radove koji su, osim redizajna naslovnice knjige, sadržavali redizajn hrpta i zaslovnice – drugim riječima, cijele korice knjige. To nije bilo presudno prilikom odabira radova, ali svakako treba pohvaliti učenike koji su se dodatno potrudili i, samim time, pokazali razumijevanje «anatomije» knjige.
Gea Bubanj, 3. r., OŠ Savski gaj, Zagreb, mentorica: Martina Kolić
Ana Sovec, 8.r., OŠ Bedekovčina, Bedekovčina, mentorica: Ljiljana Cvetko
Svestranog, prepoznatljivog i duhovitog redatelja, autora i voditelja nekih od najoriginalnijih domaćih televizijskih emisija, Roberta Knjaza, uspjeli smo uhvatiti između avionskih letova i snimanja i montaža novih televizijskih emisija. Svojim je serijalom „Hrvatski velikani“ popularizirao i na zanimljiv i drugačiji način uveo u naše domove neka od najvećih imena hrvatske povijesti, znanosti i umjetnosti. Zahvalni smo mu što je odvojio vrijeme i za naš natječaj i odabrao likovne radove portreta hrvatskih velikana koji su ga najviše dojmili.
Anja Tokić, 3. r., OŠ Pušća, Donja Pušća, mentorica: Svjetlana Tucman
Ovaj koloristični, pomalo pop art portret zapeo mi je za oko zbog zanimljivog izbora boja koje kao da oslikavaju slojevitost i kreativnost I. B. Mažuranić. Izbor boja je zanimljiv i hrabar, kao da ne gledamo Ivanino lice, već njenu nutrinu, njenu dušu obojanu u bezbroj često suprotstavljenih boja. Dojmljivo, pamtljivo, iznimno!
Lucija Tarle, 8.r., OŠ Mate Lovraka, Zagreb, mentorica: Bernadica Mažar
Na ovoj slici nevjerojatno su nacrtane oči, snene, velike i kao da su žive, pa time cijela slika dobiva životnost i snagu. Odjeća je izvedena na način da promatrač stječe dojam da istog trenutka može dotaknuti taj baršunasti materijal. Te dvije životne komponente izdvajaju ovu sliku od ostalih. Snažan je ovo izbor portretirane osobe Josipe Lisac, spontan i drugačiji, u cjelini vrlo dojmljiv rad.
Produkt dizajnericu i ilustratoricu Lanu Hudinu, čiji smo rad predstavili i u intervjuu objavljenom u sklopu natječaja „Predstavljam se svijetu“ zamolili smo da izabere suvenire koje bi i sama voljela darovati prijateljima. Lana Hudina je na vrlo originalan način, krenuvši od črčkarija koje su se pretvorile u „male ljude“ predstavila „Hrvatske izume“ vodeći se željom da ljude upozna s raznolikom izumima koje su Hrvati osmislili, a danas nam uvelike olakšavaju život. Duhovite ilustracije hrvatskih izuma našle su se posvuda. Od kalendara, raznih uporabnih predmeta, gradskih murala pa do animiranog filma. U intervjuu je poslala i poruku našim učenicima:
„Imate li ideju i čini li vam se genijalna, iskušajte je na prijateljima i okolini. Poslušajte njihove utiske. Ako ste to napravili i sigurni ste da je baš ta ideja ona prava, budite uporni. To većini nedostaje. Znači, ako i ne osvojite nagradu, ne znači da to što ste smislili nije dobro. Razmislite što dalje možete s time učiniti.“
Izabela Janaček, 2. r., OŠ Nikole Hribara, Velika Gorica, mentorica: Vesna Lukinić
Pregača Bazlamača - suvenir koji ujedinjuje edukaciju i funkcionalnost te širi kulinarsku kulturu svoga kraja. Lagan je te ne zauzima puno mjesta, što je idealno za kupce koji su stranci te moraju misliti na težinu, lomljivost te veličinu suvenira koje kupuju. Vizualno lijepo osmišljen, a detalj čipkice po rubu pridonosi razigranosti i ženstvenosti, ali dodaje i etno notu koja upotpunjuje narodnu priču cijele pregače.
Nika Barin-Turica, 5. r., OŠ Turnić, Rijeka, mentorica: Maja Vodanović
Straničnik (bookmark)) Morčić, jednostavan i koristan, ovaj suvenir idealno predstavlja Rijeku, Kvarner i Hrvatsko primorje uopće. Već prepoznatljiv, kupcima će biti zanimljiv, a njegova funkcionalnost uklopit će ga u njihovu svakodnevnicu te ih konstantno podsjećati na vrijeme provedeno u Hrvatskoj. Mali je i lagan što je idealno za kupce koji su stranci te moraju misliti na težinu, lomljivost te veličinu suvenira koje kupuju. Također, cjenovno bi bio pristupačan pa bi svatko mogao ponijeti kući mali djelić Hrvatske.
Istaknuli smo da je izvrsnih radova bilo jako puno, da smo ponosni i zahvalni svim učenicima i učiteljima koji su prihvatili izazov i krenuli u procese promišljanja i stvaranja svojih djela kojima su se predstavili svijetu.
Sve ćemo radove i ove godine izložiti u VIRTUALNOJ GALERIJI kako bi njihova vidljivost i dostupnost bila veća, a moći ćete i glasati za najbolji rad prema vlastitom sudu.
U pripremi je i veliki katalog natječajnih radova s osvrtima stručnog i umjetničkog žirija, a u kojem će biti objavljeni svi radovi koji su pristigli na natječaj.