U svakodnevnom životu svima nam je privlačno nešto što pobuđuje maštu, tjera nas na intenzivan rad, a još je bolje kada nam u svemu tome dobro dođe i pomoć prijatelja. Kad su u pitanju najmlađi učenici mislim da nitko od njih neće odbiti ulogu detektiva.
O njima već svi sve znaju (pitajte ih samo, to je najuzbudljiviji posao i svi oni bi ga voljeli raditi), a kako i ne bi kada ih na televizijskim ekranima očekuju poznati likovi crtanih filmova koji su se više puta okušali u detektivskim poslovima i uspješno riješili postavljene misterije. Upravo takvu želju za rješavanjem novog i nepoznatog iskoristila sam u radu sa svojim učenicima uvođenjem šifriranja u nastavu. Ulogom detektiva i odgonetanjem skrivenih poruka već smo se susretali rješavanjem zadataka u vježbenici Nina i Tino. U početku smo naše razredno šifriranje koristili samo za motivaciju i otkrivanje zagonetnog pojma, a kasnije u svim područjima, oblicima i etapama nastave. Za potrebe ovakvog rada svaki učenik je dobio krug za šifriranje poruka.
Krug nije teško izraditi, predložak za njega naći ćete u prilogu ovom članku. Potrebno je ispisati predložak manjeg i većeg kruga i zalijepiti ih na tvrđi podložak te u sredini spojiti kopčicom koja omogućuje kretanje jednog i drugog kruga (nešto slično izradi ure u nastavi i pričvršćivanju kazaljki). Vanjski veći krug je s velikim tiskanim slovima, unutarnji manji krug ima mala tiskana slova. Ovo je samo jedna od kombinacija, moguće je kombinirati slova, brojeve, sličice simbole i sl. Nakon što je šifrirani krug izrađen potrebno je zadati šifru koju učenici trebaju otkriti. Na internetu postoje razni izvori koji govore o kriptografiji kao znanosti koja se bavi prevođenjem razgovijetnoga teksta u nerazgovijetan sa svrhom da ga jedino onaj koji posjeduje unaprijed utvrđen ključ za odgonetanje može razumjeti. Taj ključ nikako ne smije komplicirati rad. Šifrirani sam krug odlučila koristiti na jednostavan način: proizvoljno odaberem malo slovo iz unutarnjeg kruga i dovedem ga u preklapanje s velikim slovom iz vanjskog kruga i taj podatak zabilježim. To je ključ za razbijanje šifre. Nakon toga učenicima podijelim šifriranu poruku (listić, zapis na ploču, QR kod). Pri razbijanju šifre učenici se trebaju pridržavati ključa odnosno prvo što trebaju napraviti je namjestiti ključ. Primjerice, pri razbijanju zadane šifre „rfcfčnjšnj“ (pri čemu je jasno vidljivo da se radi o slovu nj) trebaju koristiti zadani ključ nj = A i dobit će riječ čokolada.
Ovo je samo jedan od primjera. Šifrirani krug kao nastavno pomagalo učenici su s oduševljenjem prihvatili. Ako bi u nekom trenutku i zapeli kod složenijih poruka u pomoć bi uskakali prijatelji i sve bi bilo vrlo brzo riješeno. Napredak je uvelike ostvaren u trenutku kada su učenici sami sebi međusobno ostavljali šifrirane poruke. Ovakav način rada primjenjiv je i za učenike s teškoćama u radu i za darovite. Naravno, prilagodba treba odgovarati mogućnostima učenika. Kada jednom shvate princip šifriranja onda im kombiniranje bilo kakvih šifri u nastavi ne predstavlja problem. Uvođenje drukčijih načina ostavljanja zagonetnih poruka pobuđuje u njima nove načine razmišljanja te često i sami s lakoćom otkrivaju rješenje. Na kraju preuzmite predloške za šifrirani krug i izradite ga. Ako ste roditelj poigrajte se šifriranjem poruka tijekom ljeta sa svojom djecom, dok učiteljima i učiteljicama nova školska godina u rujnu, uz korištenje šifriranoga kruga, može zagonetno početi.