Kako bi učenici zorno spoznali svjetlosne vrijednosti boja, valne duljine i fizička svojstva boje, najbolji je način povezati boje u likovnom stvaralaštvu s predmetom fizikom. Pun pogodak je izložba Dijane Nazor, umjetnice i koautorice Profil Klettovih udžbenika likovne kulture Pogled, potez, koja je tijekom listopada i studenog 2016. izložila likovni dio svojega doktorskog rada u Galeriji Prica u Samoboru.
Učenici osmog razreda Osnovne škole Samobor, predvođeni učiteljem likovne kulture Slavenom Jurićem, posjetili su izložbu koja je likovni dio doktorskog rada Dijane Nazor, umjetnice i koautorice Profil Klettovih udžbenika likovne kulture Pogled, potez, održane tijekom listopada i studenog 2016. u Galeriji Prica u Samoboru.
Na veliko zadovoljstvo učenika i njihova mentora Slavena Jurića, učitelja likovne kulture u Osnovnoj školi Samobor, autorica izložbe Dijana Nazor osobno je predstavila učenicima svoj rad i postav izložbe. Umjetnica je istaknula da je izložba rezultat petogodišnjeg istraživanja na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu uz vodstvo mentora prof. Igora Rončevića i doc. dr. sc. Jane Žiljak Vujić.
Izložene su slike apstraktne i golim okom uočavamo različite pravilne i slobodne likove, plošne i tonirane bojom. No drugi dio, koji ne vidimo golim okom, predstavljaju slike u infracrvenom području, koje gledane IR-kamerom prikazuju različite motive: anđele, portrete, autoportrete i tekstualne poruke poznatog umjetnika Paula Kleea.
Učenici su prvi put imali priliku vidjeti slike u infracrvenoj svjetlosti, a koje su nam golim okom nevidljive. Određene vrste životinja imaju tu sposobnost, no nama se pružila senzacionalna mogućnost vidjeti dva različita motiva koja se nalaze na jednoj slici: dvije slike u jednoj. Jednu smo sliku promatrali golim okom, a drugu IR kamerom ili fotoaparatom.
Na taj način uočili smo i dva različita prikaza kromatskog i akromatskog slikanja. Učenici su uzeli kamere te na vlastito ushićenje istraživali sve slike te njihove tajne u infracrvenom svjetlu odnosno području. Poseban je doživljaj promatrati svjetlosne vrijednosti boja i njihov intenzitet na dva nivoa: vidljivom i nevidljivom. Na ovaj način učenici su i sami imali mogućnost istraživati Newtonove teorije o bojama i čovjekovim mogućnostima uočavanja spektra boja.
Na drugom dijelu izložbe umjetnica je u dokumentarnom filmu pokazala svoje istraživanje ciljano vidljivog i nevidljivog retuša u blisko infracrvenom području u konzervatorsko-restauratorskoj praksi. Teza se potvrdila restauriranjem dviju slika s kraja 19. stoljeća koje su konzervirane i djelomično restaurirane. Autorica objašnjava kako je izvedeni ciljani vidljiv i nevidljiv retuš na mjestima oštećenja slikanog sloja i preparacije u bliskom infracrvenom području, koristeći se saznanjima o parametrima koji određuju svojstva pigmenta. Slikari dviju predstavljenih slika su svoja djela preslikavali iz više razloga. To su činili nekoliko puta, a debljina slojeva i vrsta pigmenta boje naziru se IR kamerama.
Učenicima je cjelokupni proces bio vrlo dojmljiv i poticajan za brojna pitanja umjetnici i restauratorici koja svojom izložbom pokazuje rezultate istraživanja temeljenih na ciljanom slikanju dvostrukih slika. Na taj se način otvaraju nove mogućnosti izražavanja u likovnoj umjetnosti, a postoji i praktična primjena u restauratorsko-konzervatorskoj struci.