Ako bi hrvatska tekstilna industrija željela postati konkurentnijom na svjetskom tržištu, možda bi u pomoć mogla pozvati i angažirati učenike OŠ Marije Jurić Zagorke iz Zagreba i njihovu učiteljicu Mirjanu Sever. Ideje, motivi, uzorci, a i sama izvedba njihovih radova u kategoriji Stvaram uzorke, modeliram pregače… likovnog natječaja Želim, stvaram, oblikujem gotovo su bez premca.
„Tekstilni proizvodi“ nastali od kolaž-papira i rastera iz likovnih mapa za velika djela – oblikovani u igri boja, oblika i ritma – oduševili su i stručni i umjetnički žiri likovnog natječaja Želim, stvaram, oblikujem, koji je prvu nagradu dodijelio učenici Heleni Šest, a posebna priznanja Dini Kabbani i Niki Pavlek.
Učiteljica likovne kulture Mirjana Sever s nama je podijelila svoja znanja i razmišljanja o tome kako kod učenika pokrenuti interes za proces rada, kako ga održati, na koji način pristupiti zadacima i temama natječaja te kako ih provesti u djelo.
Zahvaljujemo Vam na iznimnim radovima i iskreno čestitamo Vašim učenicima i Vama na osvajanju prve nagrade i dva posebna priznanja. Radovi su doista iznimni, uočljivi i pamtljivi i svi su se članovi žirija, potpuno neovisno složili oko njihova izbora. Zašto ste baš izabrali kategoriju Stvaram uzorke, modeliram pregače?
Kada sam još u studenom 2017. pročitala zadatke natječaja Želim, stvaram, oblikujem odmah sam shvatila da kategoriju Stvaram uzorke, modeliram pregače mogu uklopiti kao temu/motiv u likovni zadatak - složeni ritmovi u sedmom razredu, koji je bio sljedeći na redu prema planu i programu.
Kao i mnogo puta dosad, ako propozicije natječaja mogu prilagoditi likovnim zadatcima koje rješavam na redovnoj nastavi, vrlo rado pristupam realizaciji natječaja.
Kako se učenici snalaze u oblikovanju kolaža? Koliko im je proces rada bio zanimljiv?
Pri radu sa svakom tehnikom na uvodnom dijelu sata, od prvog susreta s učenicima u petom razredu do kraja osmog razreda, uvijek ponavljamo način rada. U slučaju kolaža to znači da učenici, ako žele, oblik koji izrezuju sa stražnje strane kolaža mogu skicirati. Crtež skice se na gotovom radu ne smije vidjeti, preporučim učenicima da na stranu crteža nanesu ljepilo. Sve elemente koji čine rad, učenici prvo mogu rasporediti na svom papiru i kad su zadovoljni ostvarenom kompozicijom kreću lijepiti kolaž. Pri lijepljenju elemenata treba voditi računa da se ljepilo ne vidi, kako rad na kraju ne bi bio umrljan ljepilom. Ako učenicima u radu treba više istih oblika, što je slučaj s likovnim zadatkom složenog ritma, upućujem ih da izrežu traku kolaža, na jednom kraju nacrtaju željeni oblik, tu traku prelome više puta i izrežu onoliko istih oblika koliko su je puta prelomili.
Samoj izradi likovnih radova dio učenika je, kao i uvijek, pristupio sa zadovoljstvom od samog početka. Veći dio učenika bio je ravnodušan, no tijekom rada njihov interes i entuzijazam se stalno povećavao, što je i rezultiralo velikim brojem zanimljivih, kreativnih i uspješnih radova.
U radovima Vaših učenika dojmljiva je maštovitost i vještina upotrebe kolaža i kombinacije rastera. Ritmička ujednačenost u oblicima i bojama, simetrija… Svi radovi mogli bi se upotrijebiti u dizajnu suvremenih tekstilnih predmeta. Na koji ste ih način pripremali, motivirali i vodili u samom procesu?
Izgled radova velikim dijelom proizlazi iz likovnog zadatka koji su učenici rješavali.
Kada sam na početku školske godine vidjela da je u likovnoj mapi Profil Kletta dodan raster, odmah sam se razveselila svim kreativnim mogućnostima koje kombinacija kolaža i rastera omogućava. Na moje veliko veselje isto su tako reagirali i moji učenici.
Kada sam im pojasnila da uz boje kolaža koje su sami odabrali mogu koristiti i rastere, učionicom je zavladao žamor zadovoljstva.
Ono na čemu sam inzistirala pri realizaciji likovnih radova jest da postoji ritam u izmjeni boja kolaža i/ili uzoraka rastera podloge i da postoji isti ili neki drugi ritam motiva koji se na podlozi pojavljuju kao uzorak.
Kada sam učenicima objasnila da se na njihovim radovima obavezno trebaju pojaviti motivi životinja i/ili biljaka s tradicijskih narodnih rukotvorina, učionicom je zavladao val negodovanja. No čim sam pojasnila da odabrane motive mogu na bilo koji način uklopiti u svoj dizajn jastučnice, negodovanje je prestalo i zavladalo je zadovoljstvo. Učenici su sami birali do pet boja kolaža po svojoj volji i mogli su koristiti onoliko uzoraka rastera koliko su željeli pri izradi svog rada. Motive koji će se pojaviti na njihovim radovima učenici su birali prema svojoj volji, isto kao i ritmove u kojima se pojavljuju boje/uzorci pozadine i odabrani motivi na radovima. Moram priznati, na moju veliku žalost, da je većina učenika u mojoj školi sama po sebi više sklona simetriji u svojim likovnim radovima nego asimetriji. Osobno smatram da asimetrija donosi puno zanimljivija rješenja, no isto tako znam da nije pedagoški da učenicima namećem svoje stavove i na taj način određujem izgled njihovih likovnih radova.
Sve se, kao i uvijek pri radu u učionici, svodi na prezentiranje većeg broja mogućnosti koje pruža korelacija likovnog zadatka i motiva/povoda i na taj način poticanje oluje ideja kod učenika pri čemu oni sami biraju onu ideju koja im se čini najzanimljivija i prikazuju je u svom likovnom radu.
Postoji li element natječaja koji biste dopunili ili izmijenili? (Npr. izbor zadanih tehnika, izbor tema)
Ono što mi se dopada kod natječaja Želim, stvaram, oblikujem jest što postoji više kategorija natječaja. Na taj način svaki zainteresirani učitelj likovne kulture može birati kategoriju koja mu je najzanimljivija, a ako želi može na natječaju sudjelovati i u više kategorija.
Povezanost s načinom na koji je ustrojena nastava likovne kulture iskazana je time što su zadatci usmjereni ne samo na motiv/povod, kao što je to kod većine likovnih natječaja koji dolaze na škole, već zadatak svake kategorije proizlazi iz likovnog problema koji se obrađuje u redovnoj nastavi.
Veliko je olakšanje što su za natječaj zadane likovne tehnike koje su dio redovnog plana i programa likovne kulture. Zadatci natječaja sročeni su na jednostavan, nedvojben način koji ne ostavlja mjesta nedoumicama. Sve je još dodatno pojašnjeno kratkim filmovima koji uklanjaju i najmanju moguću nedoumicu ako se ona pojavila.
Kako su reagirale učenice na osvajanje nagrade i priznanja na natječaju? Koliko im je to poticajno za daljnji rad?
Obavijest o osvojenoj nagradi i priznanjima u prvom trenu je zbunila učenice. No nakon prvotne zbunjenosti uslijedilo je čuđenje i zadovoljstvo.
Vjerujem da su učenice nakon cijelog događanja prilikom radionice i dodjele nagrada i priznanja u galeriji Oris Kuće arhitekture, u kojoj su mogle vidjeti i svoje izložene likovne radove, uvidjele vrijednost i značaj ostvarenog uspjeha.
Učenici koji su sa svojim likovnim radovima sudjelovali u natječaju, a za koje je Profil Klett osigurao kataloge u kojima su i njihovi radovi, bili su jako zadovoljni da im je rad na taj način primijećen i prezentiran.
Kako Vam se sviđa naša virtualna galerija? Jeste li preporučili roditeljima i učenicima da je posjete? Sviđa li Vam se katalog učeničkih radova?
Mislim da je virtualna galerija izvrsna zamisao. Takvim načinom predstavljanja ne samo nagrađenih i pohvaljenih radova, već svih radova koji su pristigli na natječaj, Profil Klett je pokazao da cijeni trud i rad svakog pojedinog učenika koji je rješavao zadane zadatke kategorija natječaja kao i trud i rad svih učitelja likovne kulture. Virtualna galerija omogućava da svaki autor ponosno može na stranicama galerije pogledati svoj rad, ali ga i pokazati svakome tko je za to zainteresiran.
Prilikom svakog slanja radova na natječaj učenici kojima rad nije ni izložen ni pohvaljen ili nagrađen često pitaju mogu li dobiti svoj rad natrag i što će biti s njihovim radom. Učitelju je u tom slučaju jako teško priznati da će njihov rad, oko kojeg su se tako trudili, u stvari biti bačen. Virtualna galerija na prekrasan način rješava i taj problem jer je u njoj svaki rad prikazan, a time i sačuvan. Takva javna prezentacija likovnih radova sigurno će i u budućnosti biti dodatan poticaj učenicima da se posebno potrude pri izradi radova za idući natječaj Želim, stvaram, oblikujem.
Meni je osobno virtualna galerija izuzetno zanimljiva jer mogu vidjeti sve radove pristigle na natječaj i tako saznati kako su kolege učitelji likovne kulture rješavali pojedine zadatke i na koji način su te zadatke promišljali. Takvim uvidom u rad kolega proširujem svoje horizonte i stječem mnoga nova saznanja što bi na kraju i trebao biti smisao svakog likovnog natječaja.
Između svih ponuđenih likovnih mapa na hrvatskom tržištu, likovna mapa Profil Kletta u najvećoj mjeri zadovoljava moj koncept nastave likovne kulture.
Kada su se davnih godina u mapi pojavili listovi foto-kolaža nisam, moram priznati, bila oduševljena. No tijekom godina rada našla sam način da kreativno koristimo i tu mogućnost koju je Vaša mapa omogućavala. Koliko sam prije godinu dana bila oduševljena pojavom rastera u Vašim mapama, toliko sam bila razočarana manjim brojem listova foto kolaža. No kvaliteta akvarel-papira i još jedan amber-papir kompenzirali su razočaranje.