Svjetski dan zdravlja u ozračju korone | Profil Klett

06. travanj 2020.

Svjetski dan zdravlja u ozračju korone

Autor: Uredništvo STEM područja

Svake godine 7. travnja obilježava se Svjetski dan zdravlja. Od svog osnutka na Prvoj zdravstvenoj skupštini 1948. godine i od stupanja na snagu 1950. godine, obilježavanje je imalo za cilj stvaranje svijesti o određenoj zdravstvenoj temi kako bi se istaklo prioritetno područje koje zabrinjava Svjetsku zdravstvenu organizaciju. Ove je godine taj dan posvećen medicinskim sestrama i primaljama, a sve u ozračju pandemije koronavirusa zbog koje je veliki dio svijeta poduzeo do sada nezapamćene mjere predostrožnosti i izolacije. Donosimo iscrpan pregled situacije specijalista javnoga zdravstva prof. Ognjena Brborovića s Medicinskog fakulteta u Zagrebu.

 

Negdje oko Božića čuli smo vijesti da se u Kini, u gradu Wuhanu (populacija 11 milijuna ljudi), pojavila naizgled nova zarazna bolest te da su oboljeli imali velikih problemima s plućima, pa i da ima umrlih. No sav zapadni svijet sve što se događa u Kini, golemoj zemlji s gotovo milijardu i pol ljudi, uvijek razmatra kroz poseban set naočala jer kineske vlasti vrlo uporno sustavno kontroliraju doslovno svaku informaciju koja izlazi u svijet. Čak i kada su kineske vlasti zatvorile pokrajinu Hubei (s gotovo 60 milijuna ljudi, tj. usporedive veličine s Italijom) u strogu karantenu, ostatak svijeta još nije shvaćao niti prihvaćao što nam se sprema.

 

Bolest Covid-19

 

Novu bolest koja je krenula s tržnice morskih plodova u Wuhanu uzrokuje virus što spada u porodicu koronavirusa (eng. coronavirus), u kojoj su mnogi virusi što žive u životinjama, prvenstveno pticama i sisavcima. Neki od koronavirusa „skočili“ su sa životinja i udomaćili se kod čovjeka te nam uzrokuju različite bolesti, od obične prehlade do opasne upale pluća poput SARS-a (Severe Acute Respiratory Syndrome – teški akutni respiratorni sindrom) koji je 2004. u Kini uzrokovao 350 smrti te još toliko u ostatku svijeta. Bolest zbog koje smo trenutačno zatvoreni u domovima nazvana je Covid-19, što je skraćenica od Co – corona, VI – virus, D – disease (bolest), a 19 je od 2019., a virus koji je uzrokuje SARS CoV 2 jednako je tako „skočio“ s neke životinje, samo još nismo sigurni s koje (spominju se šišmiši ili ljuskavci).

 

SARS CoV 2  ima „poseban afinitet“ prema dišnim organima, baš kao i ostali koronavirusi. Naime, virus se razmnožava u stanicama sluznice gornjega dišnog trakta (nos, grlo, dušnik), a najveću štetu radi na donjemu dišnom putu (pluća – bronhiole i plućne alveole). Upravo kašljanjem i diranjem usta/nosa virus prenosi se na drugu osobu, što je očekivano jer ga ima najviše u gornjemu dišnom traktu, pa je logično da se dijagnostika zaraze provodi brisom nosa. Zahvaljujući opsežnim testiranjima koja se provode u nekim zemljama (Norveška, Island, Singapur te neke veće zemlje EU), znamo da gotovo polovica zaraženih nema nikakvih simptoma, što je bitno drukčije od ostalih bolesti uzrokovanih koronavirusima. Naime, osoba koja je zaražena, a nema znakove bolesti može nehotice proširiti zarazu na mnogo veći broj ljudi, a jedini način da se prepozna takva asimptomatska zaražena osoba je napraviti testiranje, što najveći dio zemalja jednostavno ne može (nema financijske ili dijagnostičko-tehničke preduvjete).

Simptomi bolesti

 

Od preostale polovice najveći broj zaraženih ima visoku temperaturu i uporan kašalj, a u posljednje se vrijeme među simptomima spominje i anosmija – gubitak osjeta njuha. Manji dio oboljelih (oko 5 % svih oboljelih) razvija tešku upalu pluća koja je dobila naziv Covid-19 i upravo su to najosjetljiviji bolesnici koji zahtijevaju intenzivnu bolničku njegu te priključivanje na umjetnu ventilaciju (respiratore, uređaje koji upuhuju i izvlače zrak iz pluća simulirajući pravilno disanje). S gledišta bolnica dva su posebna problema vezana uz Covid-19,  prvi je da su oboljeli dugo, često dva i više tjedana priključeni na umjetnu ventilaciju, a samih uređaja ima konačan broj te postoji opravdana bojazan da će, ako se naglo poveća broj zaraženih, nastati manjak uređaja. Drugi je problem što tijekom Covid-19, može doći do iznimno teškoga stanja nazvanoga citokinska oluja, što je svojevrsna imunosna eksplozija ili hiperupala koja često ima smrtne posljedice (citokine izlučuju leukociti, bijele krvne stanice zaslužne za imunitet).

 

Prema svim epidemiološkim podatcima prikupljenima diljem svijeta, dosad su najveći broj umrlih starije osobe, najčešće već otprije oboljele od nekih drugih kroničnih bolesti. Upravo taj podatak često dovodi do nerazumijevanja „od čega je osoba zapravo umrla“, no tu je pravilo vrlo jednostavno: ako osoba pokazuje simptome zaraze Covid-19 ili je čak hospitalizirana zbog teških simptoma Covid-19 te tijekom bolesti umre, onda se smatra da je uzrok smrti infekcija. No iako je takav način evidentiranja umrlih logičan, u stvarnome životu nije toliko jednostavan upravo zbog nedostatka dijagnostičkih testova u velikome broju zemalja svijeta. Uz demografske razlike (udio starijih osoba u pojedinim državama), nedostatak dijagnostičkih testova jedan je od najvažnijih razloga zašto su toliko velike razlike u smrtnosti; od 0,5 % do iznimno visokih 10 % (prava je istina negdje u sredini, ja sam spreman vjerovati da je oko 1 %, no još se ne zna).

Javnozdravstvene aktivnosti u Hrvatskoj

 

Hrvatska je na vrijeme i vrlo angažirano krenula s javnozdravstvenim aktivnostima kako bi spriječila rapidno širenje bolesti u društvu. Najvažnija aktivnost koja se naglašeno potiče je higijena u doba zaraze, a čine ju nošenje zaštitnih maski (najučinkovitije su u sprečavanju zaraženih da kašljanjem prenesu kapljice s virusima na zdrave osobe) te nošenje rukavica, odnosno često pranje ruku kako ne bismo virus prenijeli do sluznice nosa ili grla gdje će se moći umnožavati.

 

Druga važna javnozdravstvena aktivnost je tzv. socijalno distanciranje (filozofi kažu da bi bolji naziv bio fizičko distanciranje, a socijalno se povezivanje pokazalo iznimno važnim za očuvanje dobroga psihičkog i emocionalnog zdravlja u doba samoizolacije).

 

Dok je cilj higijenskih mjera spriječiti zaraziti pojedinca koji ih provodi, cilj socijalnoga distanciranja je maksimalno moguće usporiti širenje bolesti.

 

Naime, dosadašnja iskustva pokazuju da bez socijalnoga distanciranja broj zaraženih u nekoj državi naraste dvostruko više svakih 3 do 5 dana! Takav eksplozivni rast zaraženih vrlo bi brzo potpuno blokirao sve bolnice u zemlji i zbog nemogućnosti liječenja nadirućih oboljelih očekivana bi smrtnost porasla (primjer za takav žalosni slučaj je Italija, gdje bolnice jednostavno nisu mogle primati oboljele) na neprihvatljive stope.

 

I za kraj, ozbiljni mediji u Hrvatskoj pokušavaju pratiti sve aktualnosti vezane uz Covid-19 najbolje što mogu (najbolji novinari, najbrže objave, prijenosi uživo itd.) i rekao bih da rade izvrstan posao. Ipak, uz jednu malu ogradu, ponekad kada pročitam neku potpuno novu informaciju, stavim je na led tri-četiri dana. Naime, toliko je prema mojem iskustvu potrebno da određene poluistine i senzacije postanu prave istine ili budu prepuštene zaboravu. Neozbiljnim medijima i pojedincima koji sami proizvode senzacije, u ovo doba krize, ne dajem ni osnovnu pažnju, dovoljno sam okupiran važnijim stvarima.

 

Tekst pripremio: prof. dr. sc. Ognjen Brborović, dr. med. specijalist javnoga zdravstva, Medicinski fakultet u Zagrebu

 

Potražite dodatne materijale za obilježavanja Svjetskog dana zdravlja na sljedećim IZZI linkovima:

 

Pravilno pranje ruku (Nina i Tino 1, cjeloviti digitalni obrazovni sadržaj za 1. razred OŠ)

https://hr.izzi.digital/DOS/104/1851.html#block-126947

 

Moje zdravlje: higijena, pravilna prehrana, tjelovježba (Pogled u svijet 1, DOS za predmet Priroda i društvo za 1. razred OŠ): https://moj.izzi.hr/DOS/1021/1053.html

 

Moje tijelo (Pogled u svijet 2, DOS za predmet Priroda i društvo za 2. razred OŠ): https://moj.izzi.hr/DOS/3556/3569.html

 

Disanje čovjeka (Biologija 7, DOS za predmet Biologija za 7. razred OŠ)

https://hr.izzi.digital/DOS/1593/1600.html

 

Korisni linkovi:

https://www.poliklinika-djeca.hr/aktualno/novosti/besplatna-brosura-55-ideja-za-obiteljske-aktivnosti-koje-povezuju-i-grade-psiholosku-otpornost/#9 

https://www.profil-klett.hr/ucenje-humanosti-i-pravih-vrijednosti

https://www.zzjzdnz.hr/hr/zdravlje/kalendar

https://www.hzjz.hr/tag/svjetski-dan-zdravlja/

https://www.who.int/news-room/campaigns/world-health-day/world-health-day-2020

https://www.who.int/westernpacific/news/events/world-health-day

https://www.weltgesundheitstag.de/cms/index.asp?wgt-who

http://www.euro.who.int/de/about-us/whd

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Edukacijom do zdravlja - Gesund leben

 

Nakon tri tjedna zimskog odmora, sredinom siječnja vratili smo se u školske klupe, a učenici su rado prepričavali događaje s praznika: kako su proveli slobodno vrijeme, što se sve našlo na blagdanskom stolu, jesu li igrali neku novu računalnu igricu. U svakom slučaju, shvatila sam da naša sljedeća tema, Gesund leben, nije mogla doći u boljem trenutku. Posebno što se u veljači obilježava Svjetski dan borbe protiv raka te Svjetski dan bolesnika.

 

 

Započnite s umjetnošću

Umjesto da pruže odmor od učenja, satovi umjetnosti omogućuju učenicima prostor koji im je potreban da obrade i iskoriste ideje iz svih područja. Kritička analiza umjetnosti iz nekog razdoblja, primjerice, može poduprijeti lekciju iz povijesti. Analiziranje likovne umjetnosti i arhitekture može biti iskorišteno za ilustraciju matematičkih koncepata, poput Fibonaccijeva niza ili simetrije.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja