UNESCO: Obrazovanje na svjetskoj razini stagnira | Profil Klett

28. lipanj 2017.

UNESCO: Obrazovanje na svjetskoj razini stagnira

Autor: Damir Tadić

Inozemna pomoć za obrazovanje iznosi oko 12 milijardi američkih dolara što je, prema UNESCO-u, manje za četiri posto u odnosu na 2010. godinu, pa je zbog toga malo vjerojatno da će globalni ciljevi za pristup školovanju biti postignuti.

SAD i Velika Britanija ostali su i dalje najveće zemlje donatori za osnovno obrazovanje, no u izvješću se iznosi da unatoč važnosti podizanja obrazovnih standarda, međunarodna financijska pomoć kasni.

Nedostatak školskog prostora

U UN-ovoj agenciji kažu da postoji godišnji manjak od 39 milijardi dolara u financijskoj potpori neophodnoj da bi se dosegli edukacijski ciljevi postavljeni za 2030. godinu, poput osiguranja mjesta u osnovnoj školi za svako dijete.

Kada su ti ciljevi postavljeni 2015., prema UN-u, na svijetu je bilo više od 260 milijuna mladih ljudi koji nisu imali pristup školi, s ozbiljnim posljedicama za njihovo buduće blagostanje, zdravlje i sigurnost.

Najnoviji pokazatelji upućuju na blagi godišnji porast – ali UNESCO upozorava da su iznosi namijenjeni obrazovanju “stagnirali” te da su ispod razine s početka desetljeća.

U izvješću se navodi da već šestu godinu zaredom opada udio ukupne inozemne pomoći namijenjene obrazovanju.

Zdravlje nastavlja uzimati mnogo veći komad “kolača” iz proračuna za pomoć, i zajedno s pomoći namijenjenoj transportu, podudara se sada s iznosom doniranim za obrazovanje.

Prema sadašnjoj stopi napretka, UNESCO predviđa da opći pristup osnovnoj školi neće biti postignut prije 2042., a da će tek 2084. svi mladi ljudi imati mogućnost pohađati više razrede u srednjoj školi.

Potpora izbjeglicama

U izvješću se također naglašava da najsiromašnije zemlje nužno ne primaju većinu pomoći. U zemljama subsaharskog područja računa se da živi polovica djece cijeloga svijeta koja ne pohađaju školu, a te zemlje danas dobivaju samo četvrtinu sredstava iz proračuna pomoći za obrazovanje. Sve veći iznosi potpore odlaze u zemlje koje zbrinjavaju izbjeglice iz građanskog rata u Siriji.

Sukob i rat postali su značajnim čimbenicima koji uskraćuju milijunima mladih prigodu za obrazovanje. Inozemni proračuni pomoći također se troše na skrb za izbjeglice u zemljama donatorima; u brojnim se europskim zemljama potroši oko petinu međunarodne pomoći unutar njihovih granica. UN-ova agencija upozorava da zemlje donatori usmjeravaju potporu za obrazovanje prema svojim vlastitim trgovačkim interesima, radije nego prema onima kojima je najpotrebnija.

U UNESCO-u su uvjereni da bi unaprjeđenje obrazovnih standarda imalo dalekosežne ekonomske i društvene pogodnosti, a to se podjednako odnosi na razvijene i zemlje u razvoju.

Prema UNESCO-voj računici, ako bi u SAD-u pet posto više muških tinejdžera završilo srednju školu, to bi pridonijelo 20 milijardi dolara gospodarstvu kroz smanjeni kriminal i bolju zaradu. Također, stopa smrtnosti djece u subsaharskoj Africi bi se popravila ako bi više tamošnjih majki bilo pismeno i u mogućnosti savjetovati se s liječnicima.

Postoje goleme razlike i u pristupu obrazovanju među zemljama. U zemljama s niskim dohotkom, na svaku stotinu djece iz bogatih obitelji koji završe osnovnu školu, svega trideset iz siromašnijih obitelji ostvari isti stupanj obrazovanja.

Najveći ulagači

U izvješću su navedene zemlje i organizacije koje su najviše izravno ulagale u obrazovanje, i to ovim slijedom: SAD, Svjetska banka, Velika Britanija, Institucije EU-a, UNRWA (Agencija UN-a za pomoć palestinskim izbjeglicama), Njemačka, Ujedinjeni Arapski Emirati, Norveška, Australija i Kanada.

Unatoč upozorenjima o “kroničnom” nedostatku financijskih sredstava za obrazovanje, u izvješću se ističe gdje su neke donacije ipak povećane.

Rat u Siriji i raseljavanje milijuna obitelji pokrenuli su veliko povećanje sredstava za hitnu humanitarnu pomoć za obrazovanje u rekordnoj visini od 300 milijuna dolara.

Glavna tajnica UNESCO-a Irina Bokova izjavljuje da je nedostatak pomoći učinio međunarodna jamstva za obrazovanje nepouzdanim. “Pomoć bi trebalo pomnožiti s najmanje šest kako bismo postigli naše zajedničke edukacijske ciljeve, i morala bi biti poslana u zemlje kojima je najpotrebnija, međutim primjećujemo da donatori obrazovanja skreću pozornost s najsiromašnijih zemalja”, napominje Bokova.

Izvor:

http://www.bbc.com/news/business-40164309

 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

eTwinning korak po korak #2: eTwinning Live - komunikacija i umrežavanje

Kao što i sam naziv kaže, na eTwinning Live stranici eTwinning živi. Poput ostalih društvenih mreža, ovo je mjesto za susret i komunikaciju sa sudionicima, kolegicama i kolegama, s kojima možete dogovarati i pokretati nove projekte ili se priključiti njihovim, već započetim projektima. Upoznajte se pobliže sa servisom eTwinning Live u najnovijem članku naše suradnice Alenke Mijević.

Natječaj za nagrade Platforme za cjeloživotno učenje (LLL Platform)

Platforma za cjeloživotno učenje (The Lifelong Learning Platform, LLL) krovna je organizacija koja okuplja 40 europskih organizacija aktivnih u području obrazovanja, osposobljavanja i rada s mladima. Suutemeljitelj platforme je Erasmus+, program Europske unije, dok je financijski potpomaže Europska komisija. Ove mreže danas predstavljaju više od 50 tisuća odgojno-obrazovnih institucija i udruga koje pokrivaju sve sektore formalnog, neformalnog i informalnog učenja.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja