UNESCO: Obrazovanje na svjetskoj razini stagnira | Profil Klett

28. lipanj 2017.

UNESCO: Obrazovanje na svjetskoj razini stagnira

Autor: Damir Tadić

Inozemna pomoć za obrazovanje iznosi oko 12 milijardi američkih dolara što je, prema UNESCO-u, manje za četiri posto u odnosu na 2010. godinu, pa je zbog toga malo vjerojatno da će globalni ciljevi za pristup školovanju biti postignuti.

SAD i Velika Britanija ostali su i dalje najveće zemlje donatori za osnovno obrazovanje, no u izvješću se iznosi da unatoč važnosti podizanja obrazovnih standarda, međunarodna financijska pomoć kasni.

Nedostatak školskog prostora

U UN-ovoj agenciji kažu da postoji godišnji manjak od 39 milijardi dolara u financijskoj potpori neophodnoj da bi se dosegli edukacijski ciljevi postavljeni za 2030. godinu, poput osiguranja mjesta u osnovnoj školi za svako dijete.

Kada su ti ciljevi postavljeni 2015., prema UN-u, na svijetu je bilo više od 260 milijuna mladih ljudi koji nisu imali pristup školi, s ozbiljnim posljedicama za njihovo buduće blagostanje, zdravlje i sigurnost.

Najnoviji pokazatelji upućuju na blagi godišnji porast – ali UNESCO upozorava da su iznosi namijenjeni obrazovanju “stagnirali” te da su ispod razine s početka desetljeća.

U izvješću se navodi da već šestu godinu zaredom opada udio ukupne inozemne pomoći namijenjene obrazovanju.

Zdravlje nastavlja uzimati mnogo veći komad “kolača” iz proračuna za pomoć, i zajedno s pomoći namijenjenoj transportu, podudara se sada s iznosom doniranim za obrazovanje.

Prema sadašnjoj stopi napretka, UNESCO predviđa da opći pristup osnovnoj školi neće biti postignut prije 2042., a da će tek 2084. svi mladi ljudi imati mogućnost pohađati više razrede u srednjoj školi.

Potpora izbjeglicama

U izvješću se također naglašava da najsiromašnije zemlje nužno ne primaju većinu pomoći. U zemljama subsaharskog područja računa se da živi polovica djece cijeloga svijeta koja ne pohađaju školu, a te zemlje danas dobivaju samo četvrtinu sredstava iz proračuna pomoći za obrazovanje. Sve veći iznosi potpore odlaze u zemlje koje zbrinjavaju izbjeglice iz građanskog rata u Siriji.

Sukob i rat postali su značajnim čimbenicima koji uskraćuju milijunima mladih prigodu za obrazovanje. Inozemni proračuni pomoći također se troše na skrb za izbjeglice u zemljama donatorima; u brojnim se europskim zemljama potroši oko petinu međunarodne pomoći unutar njihovih granica. UN-ova agencija upozorava da zemlje donatori usmjeravaju potporu za obrazovanje prema svojim vlastitim trgovačkim interesima, radije nego prema onima kojima je najpotrebnija.

U UNESCO-u su uvjereni da bi unaprjeđenje obrazovnih standarda imalo dalekosežne ekonomske i društvene pogodnosti, a to se podjednako odnosi na razvijene i zemlje u razvoju.

Prema UNESCO-voj računici, ako bi u SAD-u pet posto više muških tinejdžera završilo srednju školu, to bi pridonijelo 20 milijardi dolara gospodarstvu kroz smanjeni kriminal i bolju zaradu. Također, stopa smrtnosti djece u subsaharskoj Africi bi se popravila ako bi više tamošnjih majki bilo pismeno i u mogućnosti savjetovati se s liječnicima.

Postoje goleme razlike i u pristupu obrazovanju među zemljama. U zemljama s niskim dohotkom, na svaku stotinu djece iz bogatih obitelji koji završe osnovnu školu, svega trideset iz siromašnijih obitelji ostvari isti stupanj obrazovanja.

Najveći ulagači

U izvješću su navedene zemlje i organizacije koje su najviše izravno ulagale u obrazovanje, i to ovim slijedom: SAD, Svjetska banka, Velika Britanija, Institucije EU-a, UNRWA (Agencija UN-a za pomoć palestinskim izbjeglicama), Njemačka, Ujedinjeni Arapski Emirati, Norveška, Australija i Kanada.

Unatoč upozorenjima o “kroničnom” nedostatku financijskih sredstava za obrazovanje, u izvješću se ističe gdje su neke donacije ipak povećane.

Rat u Siriji i raseljavanje milijuna obitelji pokrenuli su veliko povećanje sredstava za hitnu humanitarnu pomoć za obrazovanje u rekordnoj visini od 300 milijuna dolara.

Glavna tajnica UNESCO-a Irina Bokova izjavljuje da je nedostatak pomoći učinio međunarodna jamstva za obrazovanje nepouzdanim. “Pomoć bi trebalo pomnožiti s najmanje šest kako bismo postigli naše zajedničke edukacijske ciljeve, i morala bi biti poslana u zemlje kojima je najpotrebnija, međutim primjećujemo da donatori obrazovanja skreću pozornost s najsiromašnijih zemalja”, napominje Bokova.

Izvor:

http://www.bbc.com/news/business-40164309

 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Učenje na znanstveni način

Kada razmišljamo o „učenju“ u umu nam se vjerojatno javljaju slične slike: dugi, beskrajni sati sjedenja na istome mjestu, zadubljivanje nad istim gradivom i gotovo očajnički pokušaji da se to zapamti. Na te se zamorne načine učenja nerijetko gleda kao prokušane i prave, unatoč nepostojanju stvarnih znanstvenih činjenica koje bi to potvrdile.

Zanima nas

Job shadowing – IES San Jose, Cuenca, Španjolska

Sjećam se svojih fakultetskih dana i prakse u školama. Ono što me se, kao budućeg nastavnika, najviše dojmilo, bio je angažman nastavnika koje sam promatrala. Nastojala sam upiti njihove metode rada, kako u odnosu s učenicima i uspostavljanju autoriteta, tako i u motiviranju učenika. Činili su to izvanredno. Danas, kao nastavnica u OŠ Pantovčak, primjenjujem njihove metode, ali i nastojim unaprijediti svoj rad.

Erasmus+ projekti nude mogućnost unapređivanja rada nastavnika.

Upoznajte "kul" izraze u edukaciji

  • Koliko god “kul” i sjajno zvučao, STEM je zapravo akronim za prirodoslovlje, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku (Science, Technology, Engineering & Mathematics). Odnosi se na skupinu disciplina koje prakticiraju prirodoslovci i inženjeri, koje bi se trebale poučavati na obuhvatan i interdisciplinaran način. Nasreću, skorašnji dodatak “A” koji se odnosi na “umjetnosti” (Arts), preinačio je STEM u još sjajniji akronim: STEAM.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja