Međupredmetno povezivanje nastavnih sadržaja uvijek je aktualna tema suvremenog školstva. Zbog specifičnosti razredne nastave učiteljicama i učiteljima koji poučavaju najmlađe učenike to je nešto lakše i jednostavnije ostvariti. Naime, oni se služe metodikama različitih predmeta, većinu su nastavnog dana sami sa svojim razredom pa u svakom trenutku učenike mogu podsjetiti na neke od sadržaje koje su već spominjali, obrađivali ili učili iz nekog drugog područja.
Tijekom proljetnih mjeseci učiteljice i učitelji u razrednoj nastavi često integriraju ekološke teme, posebno u vrijeme obilježavanja ekoloških datuma počevši od Dana planeta Zemlje 22. travnja (neki čak i ranije) pa sve do Svjetskog dana zaštite okoliša 5. lipnja. Tom sam prigodom ove godine svojim učenicima pripremila materijale u kojima su povezani sadržaji Prirode i društva, Matematike i Hrvatskoga jezika, koje možete preuzeti u prilogu.
Razumijevanje pročitanog teksta, ako se radi o zanimljivoj priči s jasnim redoslijedom događaja, učenicima je uvijek privlačno. Problemi nastaju kada se pred njima nađe neknjiževni tekst. Ovoga sam im puta pripremila upravo takve kraće tekstove, a govore o vodi, ponovnom korištenju njima poznatih materijala (stakla, plastike, papira, metala) te odlaganju i zbrinjavanju opasnog otpada. Osnova matematičkih sadržaja bili su množenje i dijeljenje naučenim brojevima. Učenici su materijale lijepili u bilježnice, a zanimljiv je način rada i izrada mape (njihova je ideja za naziv mape Zelena matematika).
Način rada učenicima možete objasniti na početku nastavnog procesa i dopustiti im da sami organiziraju svoj rad ili ih, pak, možete voditi kroz rad. Svakako im valja napomenuti što na kraju očekujete od njih (neki su moji učenici samostalno odradili sve zadatke) i kako ćete zajedno provjeriti uspješnost rada.
Pripremljene materijale učenici trebaju zalijepiti u bilježnice ili mape, a zadatci su sljedeći:
- Rješavanje jednostavnih matematičkih zadataka množenja i dijeljenja.
- Nastavni listići na prednjoj stranici skrivaju zagonetni pojam. Točna rješenja matematičkih zadataka otkrivaju im zagonetna slova koja trebaju uvrstiti na listić.
- Nakon što otkriju zagonetni pojam, čitaju priloženi tekst s unutarnje strane listića.
- Skenirati QR kod (o upotrebi kodova u nastavi već sam ranije pisala) iza kojega se krije nekoliko pitanja za provjeru razumijevanja pročitanog teksta. Na pitanja mogu odgovarati usmeno ili pismeno u bilježnice iz hrvatskoga jezika.
- Po završetku rada na zadnjem listiću učenici trebaju odgonetnuti zagonetni pojam te obojiti priloženu sličicu.
Da bi se ostvarili svi predviđeni zadatci za rad s učenicima na ovim materijalima, potrebno je planirati dovoljno vremena. Međupredmetno povezivanje nastavnih sadržaja na ovaj način pridonosi dinamici nastave, nastavni su sadržaji funkcionalno povezani, a učenička motivacija i osobno angažiranje u procesu stjecanja znanja dostižu puno veće razine te ujedno kod učenika pospješuju razvoj odgovornoga i samoorganiziranoga učenja.