Permakulturni vrt može naučiti razlikovati „dobre“ od „loših“ susjeda oponašajući pozitivan kaos. Mnoštvo različitih vrsta upregnuto je u svoje male privatne ekosustave, međusobno se potiče na rast i štiti od nametnika. Primjerice, šumski vrtovi osiguravaju postojanost mnogih važnih poljoprivrednih kultura oponašajući posve prirodne uvjete, a mikoriza povezuje sve te vrste u jedinstvenu izvedbu kojoj ljudska intervencija nije potrebna. Uz našu malu brigu, priroda tako pokazuje da je ipak najbolji vladar i najbolji poljoprivrednik.
U nastavku projekta Želim stablo povezujemo održivi razvoj i likovnu kulturu. Održivi razvoj podrazumijeva tri komponente – ekologiju, ekonomiju i sociologiju. Naravno, ni jedna komponenta nije važnija od druge. Biljke igraju veliku ulogu u našim životima i prožimaju sve navedene sastavnice.
Činjenica je da većina ljudi više ne zna prepoznati tipične biljne vrste svoga kraja, kao što su nas naši roditelji upućivali na mnoge od njih. Dihotomski ključ može preuzeti bitnu ulogu u učenju. Taj jednostavni put do određivanja vrste može biti prelijepa igra koja uči boljoj percepciji, povezivanju s okolišem, pamćenju svijeta oko sebe, potiče aktivno učenje i utvrđuje biološke koncepte. Tim jednostavnim biološkim ključevima usvajaju se taksonomska klasifikacija, gospodarska značajka i morfološka karakteristika svake biljke. Jer kako se boriti protiv nebrige za okoliš nego znanjem?
Jedan je od načina određivanja vrsta drveća određivanje prema izgledu listova, prema njihovu obliku, veličini, nazubljenosti, dlakavosti, broju žilica... Listovi su neophodni za biljku jer se u njima odvija proces fotosinteze, transpiracije i gutacije. Prema sastavljenosti listova razlikuju se jednostavni i sastavljeni listovi, dok se prema izgledu razlikuju igličasti, duguljasti, okruglasti, jajoliki, rombični, srcoliki, parno perasto sastavljeni, neparno perasto sastavljeni, dlanoliko sastavljeni peterokrpasti te krpasto urezani listovi. O različitim oblicima listova biljaka saznajte ovdje.
Likovna umjetnost tu može dati snažne temelje. Precrtavanje oblika lista (igličast, sastavljen, okruglast...), ploda ili sjemenke može poboljšati pamćenje pojedinih vrsta kod učenika te ih naučiti razlikovati one srodne, prepoznati ih u okolišu i razumjeti njihovu važnost u bilo kojem smislu. Poznato je kako su neke vrste već gotovo mitskog karaktera u ljudskim vjerovanjima i običajima. Tu se ekologija, pravilo upravljanje šumama, livadama i sličnim ekosustavima izravno upleće u sociologiju obrascima ponašanja i društvene vrijednosti.
U nastavku preuzmite radne listiće Želim, poznajem, stvaram... za povezivanje likovnog stvaralaštva i znanja iz prirode od 4. do 8. razreda osnovne škole.