Međupredmetne teme u razrednoj nastavi | Profil Klett

10. siječanj 2019.

Međupredmetne teme u razrednoj nastavi

Autor: Gabriela Kukanja

Međupredmetne teme su važne za ostvarenje cjelovite nastave i jedan od pokazatelje kako znanje usvojeno iz jednog predmeta možemo primijeniti na više razina.

Korelacija sadržaja u nižim razredima omogućuje učinkovitiju racionalizaciju nastave i bolju povezanost odgojno obrazovnih sadržaja, a samim tim i bolju primjenu stečenih znanja u svakodnevnom životu.

Sadržaj nastavnog predmeta Priroda i društvo, zbog  osobitosti koje ujedinjuje prirodne i društvene sadržaje, većinom su temelj za ostvarivanje međupredmetnih tema i polazište za integriranu nastavu.

Ove godine sam sa svojim drugašićima, pri obradi teme Obitelj iz Prirode i društva, «zbrajala» braću i sestre u razredu, izračunavala ukupan broj godina svih članova uže obitelji i na kraju smo uspoređivali čija obitelj je prema ukupnom zbroju godina «najstarija» odnosno «najmlađa». Svidjelo im se izračunavanje i primjena matematike na taj način. 

Projektna nastava povezuje predmete

Međupredmetne teme u nastavi koristim i kao neku vrsta intermezza u radu. Kada rješavamo zadatke riječima u kojima se spominju mravi, pčele, ili neke druge životinje, zgodno je učenicima ispričati neku zanimljivost o životu tih životinja, njihovoj građi i prehrani, prisjetiti se neke izreke ili priče vezane uz njih.

Kada je riječ o cjelovitijoj  međupredmetnoj povezanosti ona je rezervirana za neke posebne dane tzv. «projektne» dane kao npr. Dan planeta Zemlje, Dan voda, razne blagdane i slično.

Djeca se vesele tim danima jer je vrijeme provedeno na nastavi prožeto većim brojem raznih aktivnosti i izmjenama u načinu rada. Tada je nezaobilazna povezanost i odgojnih predmeta, likovne i glazbene kulture, s ostalim sadržajima nastave. Nije naodmet spomenuti da su i matematičke strukture iznimno važne za shvaćanje kompozicije i harmonije, bilo u glazbi ili likovnoj umjetnosti.

Nerijetko u nastavi svjedočim situacijama u kojima su učenici znanje usvojeno iz pojedinog nastavnog predmeta smjestili u tzv. «ladicu» koja pripada upravo tom predmetu, te primjenu tog znanja i vještina ne upotrebljavaju u drugim nastavnim predmetima ili je primjena manjkava, pa se s pravom možemo zapitati jesu li oni određeno gradivo zbilja svladali.

U idealnim uvjetima, rješenje za «umrežavanje» rascjepkanog znanja i nepovezanih sadržaja bilo bi određenu temu proučavati iz svih nastavnih predmeta istovremeno. Nažalost udžbenici kojima se služimo u nastavi nisu tako zamišljeni, a vrijeme za pripremu materijala koji objedinjuju znanje iz svih predmeta nije beznačajno. Ostaje nam nadati se da će reforma školstva donijeti i promišljenije i zanimljivije udžbenike koji će više povezivati školske predmete i kod djece razvijati svijest o primjeni stečenih znanja i vještina u svakodnevnim životnim situacijama, te međusobnoj povezanosti raznih sfera života i znanja.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Moje iskustvo rada u Školi na Trećem

Tijekom ove školske godine, imala sam čast (a na neki način i privilegiju) nakratko biti dio tima koji priprema materijale za televizijski program Škole na Trećem. Budući da se sadržaji koji u konačnici postaju dijelom televizijskog programa stvaraju dugotrajnim timskim radom, odlučila sam podijeliti s svoje iskustvo s vama.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Lj. Kurjak, G. Remussini
udzbenik
Kristina Čajo Anđel, Daška Domljan, Paula Vranković