Ponekad nam je potreban samo mali poticaj da podignemo svoju razinu motivacije. Kad uđemo u rutinu i čini nam se da nam je svaki dan u školi isti, dobro je baciti pogled na savjete za početnike. Nakon više od dvadeset godina u nastavi još čuvam svoje bilješke s fakulteta. Ponekad ih prelistam i uvijek nađem nešto što mi je baš u tom trenutku korisno. Zato sam odlučila podijeliti s vama nekoliko savjeta kojima si ja podižem motivaciju.
U nastavi TZK vrlo je važno postaviti ciljeve i imati jasan plan za svaku pojedinu aktivnost. Važno je pripremiti prije nastave određene sprave, lopte, vijače kako tijekom sata ne bismo gubili vrijeme jer time kvarimo strukturu i dinamiku sata. Učenicima postaje dosadno i nastaju problemi s disciplinom.
Ako pripremite sve potrebne rekvizite prije početka sata već imate sve preduvjete da ostvarite sve etape sata i sve ishode kao što ste i planirali. Držite li se ovog prvog savjeta bit ćete zadovoljni s realizacijom i menadžment svog vremena.
Učenici poštuju učitelje koji na nastavu dolaze pripremljeni. To znači da se trudite oko njih, da planirate, da razmišljate o njima, da vam je taj predmet važan.
Učenici će biti uključeni u nastavu ako u njoj uživaju, ako im je zabavno. To nikako ne znači da svaka minuta nastave mora biti zabava, ali pokušajte pronaći način da učinite svoju nastavu interaktivnom i takvom da učenike motivirate. U nastavi TZK to je barem lako. Postoji mnoštvo različitih igara koje učenici obožavaju. Ali, postoji jedna zamka...
Može se ponekad dogoditi da učitelji nauče učenike jednu, dvije igre i onda to igraju na gotovo svakom satu cijele godine. Primjer je igra graničara koja je nažalost mnogim učenicima jedina igra koju igraju godinama. Učenici su željni novih izazova, novih igara, novih oblika kretanja. Istražite malo i barem jednom mjesečno pronađite novu igru za svoje učenike.
Ne postoji samo jedan ispravan način rada s učenicima u dvorani. Ako želimo motivirane učenike, najprije mi moramo biti motivirani. Mi učitelji moramo osjećati strast prema svom poslu, (pa makar je koji put i odglumili).
Jeste li kada gledali film u kojem trener u svlačionici ili na terenu motivira svoju momčad? U dvorani ste vi taj trener iz filma. Uživite se u ulogu! Kako će učenici biti oduševljeni ako vi niste? Pokušavajte pronaći nove načine kako motivirati i oduševiti svoje učenike. Ali nemojte se bojati pogrešaka! One su sastavni dio tog traganja. To je jedini način za kvalitetan rast i razvoj, i učenika i vas samih.
Vrlo je važno na početku svake nastavne godine u svakom razredu dogovoriti i postaviti jasna pravila. Trebate biti jasni i izravni. Kad učenici znaju što se točno od njih očekuje u pojedinoj etapi sata, puno je vjerojatnije da će ta očekivanja i ispuniti.
Jasna očekivanja će se odraziti i na disciplini u razredu.
Ovo je jedan od najvažnijih savjeta. Ako ne poznajete svoje učenike nećete im moći pristupiti na pravi način. Odvojite malo vremena kako bi ih upoznali kao skupinu, ali i individualno. To će vam pomoći da shvatite što ih najviše motivira. Pronaći ćete način kako održati njihovu pažnju i disciplinu na visokoj razini. Posebnu pažnju posvetite učenicima koji inače imaju problema s disciplinom. Dajte im neke posebne zadatke, "zaposlite" ih kao svoje pomoćnike.
Ako želite da učenici uživaju na vašem satu, vi morate uživati! Svoje učenike trebate "zaraziti" pozitivnom energijom. Ako ste zainteresirani i motivirani za ono što radite to ćete prenijeti i na svoje učenike. Sjetite se samo svojeg školovanja. Najviše ste uživali s učiteljima koji su bili visoko motivirani i uživali u onome što rade. Ne bojte se šala! Dozirani humor u nastavi je i više nego dobrodošao. Tako se stvara opuštena i prijateljska atmosfera u kojoj je ugodno raditi. Vježbajte uz glazbu. To je još jedan veliki plus u stvaranju izvrsne atmosfere.
Učitelj koji uživa u svom poslu neprestano se educira. Raditi stalno jedno te isto je dosadno. Ako želite uživati u svom poslu, tražite nove informacije, nove spoznaje, nove igre... Tako nikad neće biti dosadno ni vama ni učenicima. Znatiželjni učitelji su izvrsni učitelji!
Budite puni razumijevanja i strpljivi. Neki učenici će odmah „uhvatiti ritam“ sa svim što im objasnite i pokažete dok će drugi trebati više vremena. Djeca uče na različite načine i različitim tempom. Dajte im vremena da svi budu uspješni, odnosno da budu najuspješniji što mogu. Djeca dolaze iz različitih obitelji i s različitim iskustvima. Dajte im do znanja da je u redu ako nešto ne mogu napraviti. Najvažnije je motivirati ih i vrednovati njihov trud.