Umjetnost oslikavanja na dodatnoj nastavi kemije | Profil Klett

20. veljača 2024.

Umjetnost oslikavanja na dodatnoj nastavi kemije

avatar
Autor: Barbara Sović

Učenici Osnovne škole Matija Gubec iz Jarmine i Osnovne škole August Cesarec iz Ivankova na dodatnoj su nastavi kemije, vođeni svojim nastavnicama, saznali više o metodi cijanotipije. 

 

Može li se dodatna nastava kemije učiniti učenicima zanimljivom, a da ih se pri tome poduči o kemikalijama, kemijskim spojevima i mjerama opreza?  

 

Učenici na dodatnoj nastavi kemije rješavaju zadatake više kognitivne razine ili izvode pokuse vezane uz nastavno gradivo. Za učenike je važno promatranje, zapažanje i izvođenje zaključka, a uloga je nastavnika potaknuti interes za kemiju i prirodoslovlje. Koliko kemija ima širok spektar djelovanja i gdje se sve može koristiti, učenici ne mogu razumjeti dok ne vide svojim očima, ali i ne stvore vlastitim rukama.

 

Motivirane navedenim, nastavnice biologije i kemije Snježana Crčić iz Osnovne škole Matija Gubec u Jarmini i Dijana Penava iz Osnovne škole August Cesarec u Ivankovu, došle su do ideje da u dodatnu nastavu kemije uvedu umjetnost i time nastavu moderniziraju i približe interesu učenika.

 

Metoda koju su koristile tijekom dodatne nastave kemije je cijanotipija.

 

Što je cijanotipija?

 

Cijanotipija je uzorkovanje materijala, tkanine ili papira. To je fotografski proces koji daje sliku cijano boje. Proces je bio popularan u inžinjerskim krugovima u 20. stoljeću zato što je bio jeftin i jednostavan, a omogućavao je umnažanje velikih tehničkih nacrta.

Slika 1. Primjena cijanotipije u inženjerstvu

 

John Herschel otkrio je postupak 1842. godine .Proces je bio namijenjen isključivo umnažanju bilješki ili dijagrama. Cijanotipija je prvi potpuni fotografski proces koji ne koristi srebro i koji daje trajnu pozitivnu sliku u različitim tonovima plave boje. U područje fotografije uvela ju je engleska botaničarka Anna Atkins, kada je proces iskoristila za ilustriranje svoje knjige posvećene papratima i algama.

 

Kemikalije i materijal

 

Proces se bazira na dvije kemikalije. Kemikalije za postupak izrade moguće je kupiti gotove (pripremljene u zadanim postotcima) ili se mogu prirediti na nastavi. Trgovine koje su specijalizirane za prodaju kemijskog pribora za potrebe škola mogu u svojoj ponudi imati i navedene kemikalije i pribor.

Slika 2. Kemikalije

Otopina je izrađena od dvije kemikalije (A i B), a to su amonijev željezo (III) citrat (A) i kalij (III) fericijanid (B). 

 

  • Omjer kemikalija treba biti 1:1. Dodaje se jednak volumen 8,1% otopine kalijevog fericijanida i 20% otopine amonijeva željezo (III) citrata. 
  • Za otopinu od 100 ml komponente A potrebno je 20 g amonijeva fericitrata, a za otopinu od 100 ml komponente B potrebno je 8 g kalijeva fericijanida. 
  • Ukupni kontrast otopine može se povećati dodatkom približno 6 kapi 1%-tne otopine kalijevog dikromata na svaka 2 ml otopine.

 

Postupak cijanotipije

 

Postupak cijanotipije može se izvoditi na papiru i različitim tkaninama od prirodnih materijala (primjerice pamuk ili vuna). Potrebno je pripaziti da se ne koriste papiri s alkalnim puferom. Nastavnici bi pažnju učenicima trebali skrenuti na mjere opreza tijekom izvođenja postupka. Cijanotipijski uradci ne smiju se čuvati u ambalaži od kartona jer u njima fotografija može izbljediti. Cijanotipije na tekstilnoj podlozi nikako se ne smiju prati sa sapunom koji sadrži fosfate. Ukoliko cijanotipije zbog intenziteta svjetlosti promijeni kvalitetu boje, potrebna je pohrana slike u tamu i tada dolazi do obnove intenziteta boje.

 

Zašto su nastavnice za dodatnu nastavu kemije izabrale baš metodu cijanotipiju?

 

Potrebne su kemikalije lako dostupne i vrlo jednostavne za uporabu. Moguće je vrlo brzo kreirati mnogo zanimljivih uzoraka. Učenicima je potrebno malo mašte i sunčevo svjetlo kako bi stvorili malo umjetničko djelo. Jedna od osobitih vrijednosti postupka cijanotipije je i njena duga ekspozicija, za razvijanje slike potrebno je od pet minuta po izuzetno sunčanom vremenu, do pola sata kod slabijeg osvjetljenja. Učenici rezultate svoga rada mogu uočiti vrlo brzo, što predstavlja dodatnu motivaciju.

 

Proces izrade produkta cijanotipije

 

1. Pripremiti pribor i materijal - široki kist, spremnik za tekućinu koji ne propušta svijetlo, kemikalije i medij na koji se kemikalije nanose. 

 

Slika 3. Pribor i materijal

2. Otopinu ravnomjerno nanijeti na medij po izboru i pustiti da se osuši s minimalnim izlaganjem sunčevoj svjetlosti. 

Slika 4. Nanošenje otopine

3. Na medij postaviti motiv po izboru (biljke, čipku...). Motiv učvrstiti staklom ili prozirnom plastikom te izložiti sunčevoj svjetlosti na 15 - 30 minuta. 

Slika 5. Postavljanje motiva

4. Nakon izlaganja Suncu ukloniti motiv te papir ili tkaninu isprati u vodi. Vodu promijeniti minimalno 2 puta za definiraniji produkt. 

Slika 6. Produkt cijanotipije

5. Nakon ispiranja, papir ili tkaninu ostaviti da se osuše u potpunosti. 

 

Postoje i alternativni načini izrade,odnosno pretvaranje fotografije u negativ, printanje negativa na prozirnici i ponavljanje postupka. Postoji i mogućnost toniranja, odnosno mijenjanje boje u završnom dijelu procesa, a to je moguće korištenjem čaja, kave, vina ili 3%-tnog vodikova peroksida.

Slika 7. Oslikavanje različitih proizvoda

Nastavnice navode brojne prednosti korištenja navedene metode tijekom oslikavanja tekstila: 

 

  • Učenici mogu promatrati proces nastanka slike.
  • Razvojem oldređenih efekata, može se utjecati na stupanj obojenja.
  • Karakteristična plava boja cijanotipije djeluje umirujuće. 

 

Ovakav pristup dodatnoj nastavi kemije potiče kod učenika interes za kemijom i stvaranjem orginalnog (unikatnog) proizvoda. Tim postupkom učenici mogu oslikati svoju torbu, košulju ili primjerice pernicu i učiniti je unikatnom Ovo je također i jedan od načina samostalne izrade poklona članu obitelji ili prijatelju.

Potiče se kreativnost, induvidualnost, ali i suradnja između učenika. Pokušajte i vi sa svojim učenicima! Oduševljenje će biti veliko i za učenike i učitelje.

 

Članak priredile:

 

Dijana Penava, prof. biologije i kemije

Snježana Crčić, prof. biologije i kemije

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Učenici kao istraživači: Genetika boje očiju i nasljeđivanje

Učenici osmih razreda Osnovne škole „August Cesarec“ iz Ivankova na dodatnoj nastavi Biologije, Kemije i Engleskog jezika često daju nastavnicama vlastite ideje za razne istraživačke radove. Na jednome od satova dodatne nastave učenici su predstavili nastavnicama što bi željeli istražiti, a da pri tome metode i materijali istraživanja budu prilagođeni školskim uvjetima rada. Željena je tema njihova istraživanja bila genetika boje očiju te nasljeđivanje iste. 

Obilježili smo Svjetski dan leptira

Učenici šestih razreda Osnovne škole August Cesarec iz Ivankova vođeni nastavnicom Dijanom Penava i učenici šestog razreda Osnovne škole Marija Gubec iz Jarmine vođeni nastavnicom Snježanom Crčić, 28. svibnja obilježili su Svjetski dan leptira. Cilj obilježavanja ovoga dana podizanje je svijesti o zaštiti i očuvanju ovih kukaca.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Aleksandra Habuš, Melita Barić Tominac, Snježana Liber, Danijela Bajić
udzbenik
Elvira Kovač-Andrić, Ana Lopac Groš, Nikolina Štiglić
udzbenik
Aleksandra Habuš, Dubravka Stričević