Svake se školske godine 22. travnja u Osnovnoj školi August Cesarec obilježava Dan planeta Zemlje. Ove godine tema obilježavanja bila je recikliranje, s ciljem jačanja svijesti o prirodi i njezinomu očuvanju.
Nastavnica engleskoga jezika i povijesti Ivana Kozić i nastavnica prirode i kemije Dijana Penava učenike šestih i sedmih razreda potaknule su na recikliranje s ciljem zaštite našega planeta.
Različitim aktivnostima učenike su nastojale upoznati s opasnostima koje prijete životu na Zemlji zbog sve većeg onečišćenja. Također, nastojale su ih potaknuti na osvješćivanje problema zagađenja okoliša i educirati o procesu razvrstavanja papira, plastike, stakla, metala, biootpada i tkanine.
Zašto reciklirati otpad?
Postupkom recikliranja, iz otpada se izdvajaju materijali kako bi se mogli ponovno upotrijebiti. Recikliranje uključuje i prikupljanje, izdvajanje, preradu i izradu novih proizvoda iz iskorištenih materijala. Mnoge otpadne tvari mogu se ponovno iskoristiti ako se pravilno odvoje.
Aktivnosti učenika
Učenici većinom kupuju gotove proizvode, a često nisu ni svjesni kako od potrošnog materijala mogu izraditi nešto unikatno i korisno. Njihov je zadatak bio izraditi uporabni ili ukrasni predmet od recikliranog materijala, a pri izvođenju su pokazali veliku kreativnost i maštovitost.
Od papira su izradili stalak za nakit, stalak za olovke i ukrasne vaze.
Plastiku su učenici iskoristili i izradili pernice, kasice za novac, ukrasne posude za nakit, gumice za kosu, vaze za cvijeće, ukrasne kaliće za cvijeće, metlu i lopaticu za čišćenje, velike žlice za prikupljanje i grabljenje npr. hrane za domaće životinje te hranilice za životinje.
Od kombinacije plastike i kartona jedan je učenik izradio avion koji se po kvaliteti izrade ne razlikuje od igračke kupljene u trgovini.
Staklene posude učenici su ukrasili i dobili ukrasne posude, kasice te posudice za nakit. Metalne limenke učenici iskoristili za držanje olovaka, škarica i ljepila. Uz pomoć limenki od soka, učenik je izradio auto igračku koja je kreirana na način da se s njom može igrati, auto ima mogućnost kretanja i vožnje.
Od kartona su učenici izradili društvene igre. Figurice koje su bile potrebne za igru zamijenili su plastični čepovi.
Tkaninu su reciklirali na način da su dizajnirali i zašili torbice, a vunu na način da su stari džemper oporili i štrikanjem izradili zimske čarape. Od tetrapaka mlijeka izrađen je novčanik.
Zaključak nastavnica:
"Svaki rad učenike bio je originalan i izrađen s puno truda i mašte. Igračke izrađene na ovaj način bile su ljepše od kupovnih. Učenici su zaključili da svojom kreativnošću mogu izraditi puno korisnih predmeta. Svoje radove izložili su u učionici. Zanimanje drugih učenika svih razreda naše škole za izrađene predmete bila je najbolja evaluacija na rad učenika. Osim što su reciklirali, družili su se s prijateljima i izmjenjivali ideje. Osim ekološke uloge ovakav način rada imao je i društvenu ulogu. Tijekom cijeloga rada zaključili smo da učenicima treba ponuditi zanimljive i kreativne radove, a oni ih s velikom motivacijom prihvaćaju. Primjetili smo da mobiteli nisu bili u prvom planu pod odmorima već druženje i razgovor, ali i igra s izrađenim predmetima."
Čovjek može pomoći planetu i svojim djelovanjem smanjiti onečišćenje. Krenimo danas, ne čekajmo sutra. Potaknimo djecu na razvrstavanje otpada i recikliranje!
Članak priredile:
Dijana Penava, prof. biologije i kemije
Ivana Kozić, prof. eng. jezika i povijesti