Recikliramo – teglicu za cvijeće | Profil Klett

31. siječanj 2018.

Recikliramo – teglicu za cvijeće

Autor: Maja Trinajstić

Koliko često recikliramo, što recikliramo i kako taj otpad još možemo upotrijebiti – o svemu tome možemo razmišljati i na satovima likovne kulture. Ako ste još i u timu projekta Želim stablo za nadogradnju micro:bita, u članku potražite kreativna rješenja kako recikliranjem izraditi teglice za cvijeće, ali i osobne iskaznice biljaka.

Pripremila Valentina Grubačević

Primjer koji pokazuje na koji se način svatko od nas u svakodnevnom životu može prijateljski odnositi prema prirodi i okolišu svakako je i recikliranje. Reciklirati znači odvajati određene materijale iz otpada i ponovno iskoristiti. Papir, staklo, plastika, metal, tetrapak i ostali otpad izdvajamo i stavljamo u posebne za to predviđene kontejnere. „Zeleni otoci“ ili reciklažna dvorišta i kontejneri u kojima odlažemo otpad za reciklažu služe za prikupljanje otpada i prenamjenu u novo. Mnoge otpadne materijale možemo ponovno iskoristiti, stoga prije nego naš otpad planiramo baciti u smeće možemo promisliti i pustiti mašti na volju, možda baš taj predmet možemo sami reciklirati. Recikliranje je potrebno i korisno jer postižemo pozitivne ekološke i gospodarske učinke za nas i naš planet.

Motiv: teglica za cvijeće

Zadani motiv će nam ovaj puta biti teglica za cvijeće. Imamo mnoštvo pitanja i razmišljanja prije nego počnemo raditi, od promišljanja poput malih dizajnera o funkciji i otpadu koji reciklirati i preoblikovati u teglicu za cvijeće kako bi naša biljka mogla sretno i veselo u njoj rasti. Teglice najčešće kupujemo gotove, već obojane koje služe kao ukrasne teglice za cvijeće kako bi urešavale naš dom. Ako malo promislimo i oslobodimo svoju kreativnost, primijetit ćemo kako od našeg otpada zbilja možemo napraviti čuda.

1. funkcija

Prvo razmišljamo koja je funkcija tegle za cvijeće, ako biljke rastu iz nje znači da treba biti otporna na vodu, znači da nam je bitno od kakvog je materijala.

2. oblik

Njezin oblik je također bitan jer nam govori o njenoj stabilnosti kako se biljka iz nje ne bi prevrnula, oblik i njena funkcija su osnove od kojih krećemo, što su ujedno i osnove malih dizajnera.

3. estetski dojam

Kada smo sve to utvrdili, krećemo na estetiku, kako želimo da naša teglica izgleda, kojih boja i motiva te kojim materijalima bismo mogli sve to zamišljeno i ostvariti.

Tijek izrade recikliranih teglica

Pogledali smo kod kuće što sve imamo od materijala za recikliranje i pronašli zapravo puno otpadaka koji bi mogli biti naša buduća teglica za cvijeće. Od otpadaka za recikliranje imamo plastičnih čaša od jogurta, raznih kartonskih otpadaka od jaja, metalne limenke od primjerice graha, staklenke od džema, razne stare plastične teglice koje smo namjeravali baciti u kontejner za plastiku, stare malo okrnjene šalice i tanjuriće također bismo mogli upotrijebiti.

Odlučili smo se za limenke i stare plastične i metalne tegle uz dodatak malo boje, kolaž-papira, starih tkanina, špage, ljepila za drvo i nešto akrilnih markera. Vjerujemo da će teglice odlično izgledati! Jednu staru plastičnu teglicu smo preoblikovali i obložili starom tkaninom, omotali špagom i obojali ljepilom za drvo kako bi se sve moglo zalijepiti i poslije ne bi moglo namočiti od zalijevanja biljke. Isto smo napravili i s teglicom na koju smo stavljali motive od kolaža.

Osobna iskaznica biljaka

Razmišljali smo i o tome da naše teglice za cvijeće imaju i svoju osobnost vezanu uz biljku koja će rasti iz nje. Tako smo na teglicu u kojoj želimo njegovati bor napisali i njezin naziv „Bor“ ili ako želimo uzgajati hrast na teglicu smo izrezali oblike žira (jer je plod hrasta: žir). A u suradnji s učiteljem/učiteljicom Prirode i društva, Prirode ili Biologije možete i izraditi osobnu iskaznicu biljke.

Pribor za rad

Što nam je sve potrebno kako bismo napravili teglicu za cvijeće (reciklirali):

  • metalna limenka (od npr. graha dovoljno široka za sadnju naše biljke)
  • stara plastična ili metalna teglica za cvijeće
  • čavlić i čekić s kojima bušimo rupice za vodu na dnu teglice (kako bi biljka mogla izbaciti višak vode iz zemlje)
  • komadić hamer papira na koji možemo napisati naziv biljke (papir obavezno premazati ljepilom za drvo kako ne bi postao vlažan od zalijevanja biljke)
  • konopac, komadić stare tkanine ili kolaž papir (nakon izrezanih motiva sve premažemo ljepilom za drvo i pričekamo da se osuši)
  • drveni štapić i papir na koji ćemo napisati osnovne značajke njege za biljku da nam uvijek bude pri ruci kada zaboravimo kako treba zaliti biljku.
Glavni sastojak: kreativnost

Uz kreativan likovni pristup lako možete izraditi teglicu za cvijeće koja će biti osobna i posebna za vašu biljku koju ćete njegovati. Ako imate priliku upotrebljavati micro:bit za zalijevanje vaše biljke, u dnevniku praćenja rasta i razvoja biljaka možete opisati i izradu vlastitih teglica te ih fotografirati. A možda nađete novo kreativno rješenje kako i u što smjestiti micro:bit pored vaše biljke u čemu vam mogu pomoći i učitelji Informatike i Tehničke kulture. Pogledajte i snimku webinara na temu Klijalište i sadnja biljaka (ideja) u školi Kornelije Benyovsky Šoštarić pa ako vam nedostaje prostora, možete izraditi i vertikalne vrtove.

Snimku webinara možete pogledati ovdje.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vertikalni vrtovi: spoj dizajna, ekologije i praktičnosti

Četiri članice Udruge studenata krajobrazne arhitekture (Katarina Celija, Lucija Jelavić, Nikolina Martinec i Doroteja Matić) u sklopu #PLAC-a održanog na Britanskom trgu predstavile su svoj zajednički rad: vertikalni vrt. Riječ je o trendu koji je u svijetu prisutan već neko vrijeme, a dobro je prihvaćen jer vertikalni vrtovi na praktičan i kreativan način približavaju prirodu čovjeku u urbanim sredinama.

Origami i matematika

Istraživačko učenje u pravilu slijedi shemu znanstvenog istraživanja, ali istovremeno je nadpojam problemskog i projektnog učenja. Oslanja se na konstruktivističku teoriju učenja gdje se kroz aktivan razvoj mentalne konstrukcije razvijaju i formiraju sposobnosti, trajna znanja i vještine učenika. Istraživačko učenje ima svoj definiran ciklus koji kreće s pitanjem.

 

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
ALISON MARIĆ, DRAGANA PALČIĆ
udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor