Oduvijek je bilo uobičajeno da učenici sjede u učionici neovisno o tome govori li se, raspravlja, radi u skupinama ili sluša učitelj – većinu vremena to se činilo iz udobnosti stolice… sve donedavno.
Većina osnovnoškolske djece provede prosječno 70 posto svojeg vremena u učionici sjedeći. Štoviše, i izvan učionice opao je broj učenika koji pješače do škole dok, istodobno, sve veći broj provodi više vremena pred zaslonima. Djeca u dobi od pet do šesnaest godina danas provode prosječno šest i pol sati pred zaslonima u usporedbi s oko tri sata u 1995. godini.
U svjetlu tih promjena izvan škole način na koji djeca provode svoje vrijeme u školi postaje sve više važan. U nedavnoj se britanskoj vladinoj strategiji protiv pretilosti u dječjoj dobi preporučuju “aktivni satovi nastave” kao način na koje škole mogu osigurati djeci najmanje pola sata fizičke aktivnosti tijekom školskog dana.
Sve više postaje očitim da kod odraslih osoba cjeloživotno sjedenje može dovesti do povećana rizika ranije smrti, šećerne bolesti tip 2 i srčanih oboljenja. Kada se, pak, radi o zdravlju djece, iako su dokazi još nepotpuni, postoji svakako potvrda da se sjedilačke navike u ponašanju oblikuju zarana, pa je usmjerenost na djecu logičan korak.
Možda su školama još važniji rastući dokazi koji ukazuju na povezanost između povećane fizičke aktivnosti u učionici i obrazovnih prednosti, što uključuju povećanu pozornost pri zadaćama, kao i povećanje učeničkog zadovoljstva nastavom i motivacije za učenje. Neki su učenici popravili rezultate u pojedinim predmetima.
Dakako da brojni učitelji već vode aktivne učionice, a još više drugih možda treba samo malo “uštipnuti” kako bi svoju nastavnu praksu učinili aktivnijom. Inicijative za uvođenje fizičke aktivnosti u učionicu pokrenute su u nekim zemljama, primjerice SAD-u i Australiji. Uobičajeno su se u tim istraživanjima primjenjivali bilo fizički “aktivni odmori” ili fizički “aktivna predavanja”.
Aktivni je odmor kratko “ubacivanje” u trajanju od svega nekoliko minuta za izvođenje neke jednostavne fizičke aktivnosti. To može uključivati djecu koja se kreću oko učionice pretvarajući se da su neka životinja, ili čak netko iz određenoga povijesnog razdoblja.
U pojedinim se slučajevima u te odmore također može integrirati sadržaj kurikuluma, primjerice da se brojem skokova ili čučnjeva naznači odgovor na matematičku pitalicu.
Fizički aktivan nastavni sat ide dalje od toga i zapravo “poučava kroz pokret” u dijelu ili tijekom cijelog trajanja. Primjera radi, zamislimo mlađu osnovnoškolsku djecu kako fizički utjelovljuju interpunkcijske znakove dok njihov razredni kolega čita naglas izvadak iz knjige
To je razlog zašto mi na Sveučilištu u Loughboroughu vodimo projekt nazvan Class Pal kako bismo pripomogli da se djeca kreću u učionici. U dijelu projekta surađivali smo s učiteljima kako bismo razvili jednodnevnu radionicu za uvježbavanje. Prigoda je to edukatorima za razvijanje i dijeljenje ideja zajedno s metodama kako bolje primijeniti “aktivnu” nastavu.
Osim radionice, postavili smo i svoju internetsku stranicu (website) s online primjerima aktivnih odmora i predavanja. Tijekom školske godine 2016./17. procjenjujemo kako učitelji koriste radioničko osposobljavanje da bi stvorili aktivniju učionicu (teachers use this training).
Procjenjivanje uključuje istraživanje koji procesi i strukture u samoj školi podržavaju aktivne učionice i koji su izazovi uključeni. Sve je to u sklopu nastojanja da se unaprijedi podrška učiteljima u tome području koje se razvija.
S obzirom da škole obuhvaćaju djecu iz svih sredina, postoji dakako prigoda da se pokuša pomoći promijeniti ta kultura sjedenja ponudom fizički aktivnog učenja u učionici.
Od škola se nerijetko očekuje da budu lijek protiv svih društvenih bolesti; odgovornost njihova osoblja i radno opterećenje izgleda da stalno rastu.
Ali mi vjerujemo da se potporom učiteljima da učine sitne promjene u svojoj svakidašnjoj praksi, može stvoriti aktivnije, zabavno i privlačno učioničko okružje jednako za oboje – učenike i učitelje.
https://theconversation.com/active-lessons-can-boost-childrens-learning-and-health-72240